کارمندان آمریکا خانه نشین شدند

روند تأمین مالی نهادهای دولتی آمریکا روز شنبه پس از آن که سنای آمریکا نتوانست لایحه بودجه را تصویب کند، قطع شد. انتظار می رود طی ساعات آتی سنا بار دیگر درباره لایحه بودجه رأی‌گیری کند.

خبرنگار الجزیره از واشنگتن دی سی گزارش داد تعطیلی دولت آمریکا وارد سومین روز خود شد. این اتفاق پس از آن رخ داد که انتظار می رفت سناتورها طی نیمه شب بتوانند به نوعی مصالحه برسند اما سناتورهای دموکرات اعلام کردند توافقی در کار نیست. رأی گیری بعدی ظهر روز دوشنبه به وقت واشنگتن برگزار خواهد شد اما طرف ها هنوز به توافقی جامع دست پیدا نکرده اند. شماری از سناتورهای میانه رو از هر دو حزب پشت درهای بسته در حال کار کردن بر روی این موضوع و رسیدن به مصالحه هستند. آنها در حال گفتگو درباره اقداماتی برای بازگشایی موقتی نهادهای دولتی تا روز هشتم ماه فوریه هستند.

دموکرات ها از این فرصت بدست آمده برای اعمال فشار در ارتباط با لایحه بودجه استفاده می کنند تا بتوانند کاری کنند تا حدود هشتصد هزار مهاجری که در خردسالی به طور غیرقانونی به آمریکا آورده شده اند در آمریکا بمانند و اخراج نشوند. در همین حال، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفته بود امیدوار است بتواند شرایط اقامت این افراد را قانونی کند اما طی روزهای اخیر موضع خود را تغییر داد و گفت که یک رویکرد سختگیرانه در این زمینه اعمال خواهد کرد. در چنین شرایطی باید منتظر ماند و دید ایا سناتورها می توانند بر سر بازگشایی نهادهای دولتی به توافق برسند یا خیر.