اثبات دوباره آدم کشی رژیم صهیونیستی

یک دیپلمات اسرائیلی اظهار داشت: وزارت خارجه و سرویس اطلاعات داخلی اسرائیل(شین بت) عملکرد این نگهبان سفارت در امان را مورد بازبینی قرار خواهد داد و درنهایت نتایج آن را به مسئولان اردنی ابلاغ می‌کنند.

دولت اردن با اشاره به تعهد اسرائیل برای پیگیری و اجرای روند قانونی پرونده این قاتل اعلام کرد، اسرائیل به صورت رسمی از اردن عذرخواهی کرده و قرار است غرامتی را به خانواده‌های دو قربانی پرداخت کند.

رویترز با اشاره به اینکه سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در تماسی تلفنی از اظهارنظر درباره سخنان منابع اسرائیلی یاد شده خودداری کرد، گزارش داد که این خبرگزاری هنوز موفق به برقراری تماسی با مسئولان اردنی برای اطلاع از واکنش آنها به این اظهارات نشده است.

اردن پس از آغاز تحقیقات در رابطه با این قتل، نگهبان سفارت اسرائیل در امان را به موجب مصونیت دیپلماتیکی که داشت، به اراضی اشغالی بازگرداند تا روند محاکمه در آنجا طبق کنوانسیون‌های بین‌المللی مربوط به فعالیت‌های دیپلماتیک دنبال شود. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در دفتر خود میزبان این قاتل اسرائیلی بود. این امر خشم مردم و مسئولان اردن را در پی داشت و موجب بروز بحرانی دیپلماتیک میان دو طرف شد که بدترین بحران از زمان امضای توافقنامه صلح میان دو طرف در سال ۱۹۹۴ میلادی محسوب می‌شود.

رژیم صهیونیستی مدعی شد، این نگهبان برای دفاع از خود اقدام کرده و به سمت فردی که به او حمله کرده بود، تیراندازی کرد و شهروند اردنی دوم نیز در اثر اصابت یک تیر بی هدف کشته شده است.

یک مسئول اسرائیلی که خواست نامش فاش نشود در گفتگو با رویترز، محاکمه این قاتل را "غیرممکن" دانست و گفت: هدف از دیگر جزئیات موجود در روند توافق سازش، لغو مسئولیت قانونی اسرائیل در این پرونده است. اسرائیل هرگز به خانواده‌های این دو قربانی پولی را مستقیما پرداخت نخواهد کرد اما پنج میلیون دلار به عنوان جریمه به دولت اردن پرداخت خواهد شد، از این پول برای پرداخت دیه به خانواده رائد زعیتر، قاضی اردنی که در سال ۲۰۱۴ به ضرب گلوله یک گارد مرزی اسرائیلی کشته شد، برداشت خواهد شد.

این دیپلمات اسرائیلی افزود: کابینه نتانیاهو تاکنون بابت این تیراندازی عذرخواهی نکرده و تنها در این خصوص ابراز تاسف کرده است.

سخنگوی دولت اردن پنجشنبه گذشته اظهار داشت، اسرائیل با ارسال یادداشتی پشیمانی شدید و مراتب عذرخواهی خود در رابطه با این حادثه را ابراز داشت. اما رژیم صهیونیستی تاکید کرد میان این دو تعبیر تفاوت وجود دارد و عذرخواهی به معنای اعتراف به گناه است.