بودجه نظامی عربستانه چقدر است؟

گزارشگر شبکه تلویزیونی الجزیره عربی گزارش داد عربستان سعودی بزرگترین صادرکننده نفت جهان به دنبال راهکاری می‌گردد که بتواند وام بین‌المللی ده میلیارد دلاری خود را بازپس دهد.

بر اساس اعلام دفتر اداره وام عربستان، ریاض از بانک‌ها خواسته است که پیشنهاد‌ها و کمک‌های خود برای جمع کمک‌های مالی از طریق راه‌های دیگر، ارائه کنند. بازگرداندن قرض سعودی در بر گیرنده قیمت گذاری دوباره و تمدید مدت زمان استحقاق تا سال ۲۰۲۳ به جای ۲۰۲۱ می‌شود.

گفتنی است که عربستان سعودی در آوریل سال ۲۰۱۶ اولین وام خارجی خود را پس از گذشت پانزده سال دریافت کرد. ارزش وام‌هایی که عربستان از بانک‌های بین المللی دریافت کرده است به ده میلیارد دلار می‌رسد. سوالی که مطرح می‌شود این است که چه چیزی باعث شود کشوری با حجم و ثروت عربستان مجبور به اخذ وام از بیگانگان بشود. آیا این مساله پیامد کاهش قیمت نفت در سال ۲۰۱۴ است یا اینکه سیاست داخلی و خارجی عربستان باعث شده است تا هزینه عربستان بالا برود و درآمد‌ها از بین برود.

بودجه عربستان برای سال ۲۰۱۸ بزرگترین بودجه در تاریخ عربستان است. به لحاظ نظامی نیز بودجه سال ۲۰۱۸ عربستان بالاترین مبلغ را یعنی هشتاد و سه میلیارد دلار به خود اختصاص داده است که این مبلغ یک سوم کل بودجه عربستان است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که اختصاص چنین بودجه‌ای برای امور نظامی نشان می‌دهد که اقتصاد عربستان تا چه اندازه از جنگ سعودی علیه یمن و ناآرامی‌هایی که در اطراف عربستان وجود دارد متأثر شده است.

اما این همه چیز نیست. در ماه مه گذشته پادشاه عربستان و رئیس جمهور آمریکا توافقنامه‌هایی به ارزش چهارصد و شصت میلیارد دلار به امضا رساندند؛ و این‌ها ریاض را بر آن داشته است که برای تامین کسری بودجه عمومی خود به منابع مالی متعددی روی بیاورد.

به طور رسمی عربستان اعلام کرد تدابیر اتخاذ شده در راستای آنچه آن را اصلاحات می‌داند صورت می‌گیرد. عربستان از آغاز سال میلادی جاری مالیات‌های جدیدی وضع کرده است و قیمت سوخت را افزایش داده است آن هم پس از آنکه در میانه سال گذشته میلادی تعرفه‌هایی بر بیگانگان مقیم در عربستان و خانواده‌های شان بست.

به استناد گزارش نشریه فایننشال تایمز سیاست بازداشت شاهزادگان و ثروتمندان در عربستان، به اعتماد سرمایه گذاران در عربستان لطمه وارد کرده است و این مساله باعث شده است که فضای سرمایه گذاری در عربستان تضعیف شود.

نشریه وال استریت ژورنال پیشتر از این مساله پرده برداشته بود که عربستان با ولید بن طلال شاهزاده و تاجر برجسته سعودی در مورد مبلغ شش میلیارد دلار در مقابل آزادسازی وی از بازداشت به گفتگو پرداخته است. ولید بن طلال از ماه نوامبر گذشته تاکنون در بازداشت به سر می‌برد.

قبل و بعد از این بازداشت‌های جنجال و تردیدبرانگیز که هدف اعلام شده و هدف حقیقی این بازداشت‌ها در پرده‌ای از ابهام قرار دارد، گزارش‌های رسانه‌ای از هزینه‌های ولیعهد عربستان برای اموری که از مشکلات کشوری که در مرحله اصلاح اقتصادی به سر می‌برد فاصله بسیار دارد. گفته می‌شود که ولیعهد سعودی تابلوی منجی جهان اثر لئوناردو داوینچی را به قیمت چهارصد و پنجاه میلیارد دلار خریداری کرده است. پیش از آن نیز گزارش‌ها حاکی از آن بود که وی یک کشتی تفریحی به قیمت نیم میلیارد دلار خریداری کرده است.

اخیراً نیز نیویورک تایمز اعلام کرده است که شاهزاده محمد بن سلمان مالک کاخ لوئی چهاردهم در فرانسه است. او این کاخ را در سال ۲۰۱۵ به بیش از سیصد میلیون دلار خریداری کرده است. مرهم اقتصاد سعودی در دریافت وام‌های بیشتر است یا در کاستن از هزینه ها؟