انتقاد العبادی از ترکیه

'حیدر العبادی' در اظهاراتی که خبرگزاری رسمی کویت آن را منتشر کرده و در رسانه های عراق نیز بازتاب داشته است گفت که آنکارا با قضیه کردها در داخل و خارج ترکیه برخورد دوگانه دارند.

وی اضافه کرد که در حالی که آنکارا کردهای ترکیه را از حقوق شان منع می کند در عین حال با کردهای عراق در خارج از چارچوب های دولت مرکزی عراق رابطه برقرار کرده بود.

وی گفت که آنکارا وقتی به خود آمد که قضیه همه پرسی کردستان عراق (سوم مهرماه 96) مطرح شد و احساس کرد که در معرض تهدید قرار گرفته و برهمین اساس، دیدگاه اش تغییر یافت و رویکرد نزدیک شدن به بغداد را در پیش گرفت.

نخست وزیر عراق اضافه کرد که تغییر این رویکرد هرگز به معنای موضع منفی دولت مرکزی عراق در قبال شهروندان کرد نیست زیرا کردها شهروندان عراقی هستند و از همه حقوق و وظایفی که دیگر شهروندان عراق دارند، برخوردار هستند.

وی بزرگترین نگرانی ترکیه را از حزب کارگران کرد ترکیه در شمال عراق ذکر کرد و گفت که عراق از چنین حزبی حمایت نمی کند و هرگز خواهان آن نیست که از اراضی اش برای تعرض به ترکیه مورد استفاده قرار گیرد.

نخست وزیر عراق در این سخنان همچنین حضور نظامی ترکیه در عراق را 'نمادین' خواند.

تعدادی از نظامیان ترکیه از اواخر 2015 به بهانه آموزش نظامیان پیشمرگه کرد و همچنین حمایت از شهروندان ترکمن عراق، در پایگاه 'بعشیقه' در شمال موصل مستقر شده اند.

ترکیه پیشتر وعده داده بود در صورت پایان جنگ موصل، اراضی عراق را ترک کند اما به رغم گذشت چند ماه از آزادی موصل، همچنان در این پایگاه حضور دارد.

بسیاری از احزاب سیاسی و افکار عمومی عراق از حضور نظامی ترکیه در شمال عراق نگران هستند.