رئیس FBI استعفا میدهد

رئیس پلیس فدرال آمریکا این تهدید را به دنبال فشار «جف سشنز» دادستان کل برای اخراج «آندرو مک کِیب» (Andrew McCabe) معاونش مطرح کرد.

این تارنما در ادامه گزارش خود افزود: ری از قرار به سشنز گفته است که اگر مک کیب اخراج شود، وی نیز استعفا خواهد داد؛ اقدامی که توجهات را به تعاملات ترامپ با وزارت دادگستری بیش از پیش جلب خواهد کرد.

ظاهرا سشنز، «دن مک گان» مشاور حقوقی کاخ سفید را از واکنش «ری» به درخواست اخراج معاونش مطلع کرده است و پاسخ مک گان این بوده که اخراج مک کیب ارزش از دست دادن رئیس پلیس فدرال را ندارد.

در صورتی که رئیس پلیس فدرال آمریکا تهدید خود به استعفا را عملی کند این دومین رئیس فدرال آمریکا خواهد بود که پس از حکم اخراج «جیمز کومی» رئیس پیشین توسط ترامپ، دولت کنونی آمریکا را ترک می کند.

ترامپ نخست با مک کیب برای جانشینی با کومی مصاحبه کرده بود اما در نهایت تصمیم گرفت «ری» را جانشین وی کند.

«راج شاه» از سخنگویان کاخ سفید گفته است ترامپ بر این باور است که مقامات ارشدی که تحت تاثیر انگیزه های سیاسی هستند از جمله جیمز کومی و دیگرانی که وی به آنها قدرت داده اعتبار این سازمان را برای پیگیری بیطرفانه عدالت لکه دار کرده اند.

پلیس فدرال و وزارت دادگستری آمریکا از اظهار نظر درباره تهدید پلیس فدرال آمریکا خودداری کرده اند.

مک کیب در معرض انتقادهای شدید جمهوریخواهان درباره نحوه مدیریت FBI در تحقیقات مربوط به استفاده «هیلاری کلینتون» در استفاده از سِرور ایمیل شخصیش در زمان تصدی خود به عنوان وزیر امور خارجه و تحقیقات درباره مداخله روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا قرار دارد.

جمهوریخواهان مک کیب را به تضاد در منافعش با تحقیقات مربوطه متهم می کنند اما FBI هر گونه نقش وی رادر تحقیقات مربوط به کلینتون، در حالی که همسرش در ایالت ویرجینا برای کرسی سنا رقابت می کرد، رد کرده است.

گفته می شود یکی از نزدیکان کلینتون به جیل مک کیب، همسر معاون کنونی اف بی ای در این رقابت ها کمک مالی کرده بود.

تعدادی از قانونگذاران جمهوریخواهان برکناری مک کیب از پلیس فدرال امریکا را خواستار شده اند. وی ماه گذشته برای چند ساعت پشت درهای بسته در کمیته های کنگره مورد مصاحبه قرار گرفت.

به گزارش ایرنا، ترامپ در انتقاد از مک کیب به دلیل دریافت 700 هزار دلار وجوهات مالی برای کارزار انتخاباتی همسرش توسط نزدیکان هیلاری کلینتون، توییت کرد: اندرو مک کیب علاوه بر همسرش همه این پول را از دست نشانده کلینتون می گیرد. وی از حساب ایمیل رسمی FBI خود برای تبلیغ ستاد انتخاباتی کلینتون استفاده می کرد. شما قطعا نمی توانید این کار را انجام دهید. اینها کسانی بودند که در مورد هیلاری کلینتون تحقیق می کردند.

مک کیب ماه مه گذشته (اردیبهشت ماه) در پی اخراج «جیمز کومی» مدیر وقت FBI به عنوان قائم مقام این نهاد برگزیده شد.

کومی نظارت بر تحقیقات FBI را در مورد مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا برعهده داشت.

رسانه های آمریکایی پیشتر اعلام کردند که مک کیب به دلیل قرار گرفتن در معرض اتهام جانبداری علیه دونالد ترامپ، تصمیم دارد در ماه های پیش رو از این نهاد خداحافظی و اعلام بازنشستگی کند.

مقام های FBI از اظهارنظر در مورد گزارش هایی پیرامون اعلام بازنشستگی مک کیب خودداری کرده اند.

جمهوریخواهان مدعیند که تعصبی ضد ترامپ در مناصب مختلف این سازمان جریان دارد و در مقابل دمکرات های آمریکا، جمهوریخواهان را به اتخاذ تاکتیک های انحرافی متهم می کنند و می گویند که انتقادهای جمهوریخواهان ممکن است به ترامپ در برداشتن گام هایی برای اخراج «رابرت مولر» مسئول تحقیقات روسیه، دل و جرات دهد.