به گزارش روز جمعه خبرنگار شبكه خبري العالم از بغداد، از زمان خروج نيروهاي آمريكايي از عراق در روز يكشنبه (۲۷آذر) انفجار هاي ديروز،كه به كشته شدن ۵۷ نفر انجاميد، اولين انفجارها در بغداد بود.

برخی این انفجارها و ناامنی ها را به صدور حکم بازداشت طارق الهاشمی معاون رییس جمهوری به اتهام دست داشتن در فعالیت های تروریستی مرتبط می دانند.

انفجارهای دیروز علامت های سؤال زیادی در خصوص مسایل امنیتی ایجاد کرده است و بیشتر مردم عراق این ناامنی ها را بی ارتباط با بحران های سیاسی اخیر نمی دانند.

یک شهروند عراقی در مصاحبه با شبکه خبری العالم گفت: تروریست ها مردم عادی و غیرنظامیان بی گناه را هدف قرار می دهند. مغازه ها، ساختمان ها و خانه ها را ویران می کنند به طوری که خیابان ها مملو از اجساد می شود.

شهروندی دیگر گفت: بحران سیاسی در کشور به وجود آمده است اما شهروندان بهای آن را پرداخت می کنند.

انفجارهای اخیر پیامی روشن به دولت بغداد است و احتمال دست داشتن طرف های خارجی در آن برای دامن زدن به مشکلات سیاسی و امنیتی همزمان با خروج نیروهای آمریکایی از عراق، وجود دارد.

منیر حداد عضو ائتلاف ملی در مصاحبه با العالم گفت: عاملان جنایات روز پنجشنبه از سوی افرادی در پشت پرده حمایت می شوند که دخالت طرف های خارجی در این زمینه نیز محتمل است. هدف از این انفجارها و جنایات تضعیف دولت عراق و از بین بردن وحدت گروه های سیاسی است.

هادی جلو مرعی رییس مرکز آزادی مطبوعات در عراق تصریح کرد: افرادی که در حملات تروریستی بغداد دست دارند، از بحران سیاسی شدید و کشمکش های رسانه های گروه های سیاسی مهم سوء استفاده می کنند.

انفجارهای بغداد در حالی به وقوع می پیوندد که تدابیر امنیتی شدیدی در این شهر اعمال می شود.

تعدادکشته های چند انفجار پی در پی دیروز(پنجشنبه ۱دی) در بغداد پایتخت عراق ۵۷ نفر اعلام شده است که دست کم چهار انفجار مهیب در چهار نقطه این شهر روی داد حدود ۱۷۶ نفر نیز مجروح شدند.

بزرگترین این انفجارها در منطقه الکراده در مرکز بغداد و نزدیک به بیمارستان الراهبات روی داد که براثر آن ۱۳ نفر کشته و ۳۶ نفر مجروح شدند.

در این منطقه یک عامل انتحاری خودرو بمب گزاری شده خود را به یکی از ساختمان های دولتی کوبید.