عربستان کارگران خارجی را محدود کرد

«خالد ابا الخیل» سخنگوی رسمی وزارت کار و توسعه اجتماعی عربستان اعلام کرد : کارگران خارجی از آغاز سال جدید قمری محرم 1440 (شهریورماه 97) حق فعالیت در 12 صنف را ندارند و تنها اتباع عربستانی می توانند در این زمینه ها فعالیت کنند.

نرخ بیکاری 12.8 درصد درعربستان نیز سبب شده است، مقام های این کشور افزایش استخدام نیروی کار داخلی را در دستور کار قرار دهند.

سازمان کل تامین اجتماعی عربستان، درسال گذشته میلادی اعلام کرد : شمار افراد شاغل سعودی با رشد 6.5 درصدی از یک میلیون و 862 هزار نفر به یک میلیون و 983 هزار رسیده است.

براساس اعلام ابا الخیل به نقل از «علی بن ناصر الغفیص» وزیر کار و توسعه اجتماعی عربستان، ساعت فروشی، عینک فروشی، فروش تجهیزات و ابزار آلات پزشکی، فروشگاه های دستگاه های برقی و الکترونیکی، یدک فروشی خودروها، فروش مصالح ساختمانی، فرش فروشی، نمایشگاه ماشین و موتورسیکلت، فروش اثاثیه آماده منزل، فروش لباس های آماده، کودکان و مردان، فروش ظروف منزل و شیرینی فروشی مشاغلی هستند که تنها منحصر به اتباع عربستانی شده است.

سخنگوی وزارت کار و توسعه اجتماعی عربستان، هدف از اعمال محدودیت فعالیت کارگران خارجی را افزایش میانگین اشتغال جوانان سعودی در بخش خصوصی این کشور عنوان کرده است.

از سوی دیگر، هزینه های زندگی در عربستان موجب شده است در سال 2017، حدود 558 هزار و 716 کارگر خارجی از این کشور اخراج شوند.

عربستان برای کاهش کسری بودجه خود که به دنبال کاهش شدید قیمت نفت در سال های گذشته روی داد، دست به سلسله اقدامات ریاضت اقتصادی زد که از آن جمله می توان به افزایش هزینه زندگی کارگران خارجی در این کشور اشاره کرد.

براساس آمارهای رسمی عربستان، دولت این کشور اعلام کرد از ابتدای سال 2018 از هر کارگر خارجی بسته به تعداد کارگران هر کشور درعربستان بین 300 تا 400 ریال (80 تا 106دلار) در ماه عوارض دریافت می کند.

از سوی دیگر، مقام های سعودی از ابتدای سال میلادی جدید (2018) نرخ سوخت در این کشور را به بهانه کاهش مصرف داخلی فرآورده های سوختی و تضمین استفاده بهتر از منابع طبیعی ملی، به میزان زیادی افزایش دادند به طوری که قیمت بنزین 60 درصد افزایش یافته است.

به این ترتیب افزایش قیمت حمل و نقل و قبوض مصرفی خانوارها در عربستان، هزینه زندگی در این کشور را افزایش داده است.

شورای هماهنگی برق عربستان نیز در این باره اعلام کرد که نرخ جدید برق مصرف خانگی و تاسیسات تجاری از اول ژانویه 2018 (11دی) اعمال می شود و افزایش قیمت برق برای مصارف خانگی سه برابر خواهد شد.

عربستان از ششم فروردین سال 94 تاکنون با صرف هزینه های نظامی سرسام آور یمن را هدف حملات همه جانبه قرار داد که این امر هزینه های هنگفتی برای این کشور در پی داشته است.