جنگ همسایه ها داغ شد

 با افزایش تنش‌ها میان پاکستان و افغانستان طی هفته‌های اخیر، اشرف غنی، اسلام آباد را مقصر موج وسیع حملات مرگباری که اخیراً ملتش را گرفتار و نابود کرده دانسته و بار دیگر تأکید کرد، اسلام آباد به طالبان پناه می‌دهد.

این اتهام دیروز در حالی مطرح شد که بنا بود، یک هیأت عالی رتبه دولتی از اسلام آباد راهی کابل شود.

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، «اشرف غنی» رئیس‌جمهوری افغانستان در سخنانی، مرکز اصلی تجمع طالبان را پاکستان دانسته و از مقامات اسلام آباد خواست برای خلاص شدن منطقه‌ از شبه‌ نظامیان اقدامات ملموسی انجام دهد.

وی همچنین از شبه‌نظامیان طالبان‌ که می‌خواهند با دولت کابل مذاکرات صلح انجام دهند، خواست از دیگر افرادی که تنها به‌دنبال جنگ و مبارزه هستند، جدا شوند. اشرف غنی، اسلام آباد را مقصر موج وسیع حملات مرگباری که اخیراً ملتش را گرفتار و نابود کرده دانسته و افزود: به‌دنبال حملات تروریستی صورت گرفته ۱۱ نفر بازداشت شده وفهرست کامل افراد و شبکه‌هایی که گمان می‌رود در این حملات دست داشته‌اند، به مقامات پاکستانی ارائه شده است. در واکنش به اتهامات جدید افغانستان علیه اسلام آباد در خصوص دخالت این کشور در حوادث تروریستی اخیر کابل، کمیته امنیت ملی پاکستان در هجدهمین نشست خود با حضور مقام‌های عالی رتبه سیاسی و نظامی این کشور تمامی اتهامات را رد کرد.

 رهبران سیاسی و نظامی پاکستان در این نشست اعلام کردند اتهامات و واکنش فعلی افغانستان درخصوص حوادث اخیر نتیجه سوء‌تفاهم ایجاد شده از سوی عناصر خارجی است. رهبران پاکستان درعین حال تأکید کردند با وجود مشکلات فراوان، این کشور از هیچ گونه همکاری با افغانستان دریغ نکرده و طبق برنامه‌ریزی انجام شده امروز یک هیأت دیپلماتیک از پاکستان راهی کابل می‌شود.

اعضای کمیته امنیت ملی پاکستان از افغانستان خواستند تا از حصارکشی در نوار مرزی مشترک که طرف پاکستانی در حال اجرای این برنامه است حمایت کند؛ زیرا این طرح در راستای منافع دو کشور است. تنش‌ها میان کابل و اسلام آباد در حالی افزایش می‌یابد که روز گذشته «تهمینه جنجوعه» معاون وزارت خارجه پاکستان در رأس هیأتی متشکل از مقامات عالی رتبه دولتی و نظامی این کشور، وارد کابل شد.

در بیانیه وزارت خارجه پاکستان تأکید شده این سفر در ارتباط با نگرانی‌ها و تعهدات دوجانبه مبنی بر مبارزه قاطع با تروریسم، بویژه بعد از حملات اخیر مرگبار در افغانستان، انجام شده است.

خبر دیگر اینکه «جیمز ماتیس» وزیر دفاع امریکا اعزام یک هزار نظامی تازه‌نفس به افغانستان را رد کرد.