چرا سرنگونی جنگنده اف-۱۶ اسرائیل، نتانیاهو را ترساند؟

سردبیر روزنامه اینترنتی رأی الیوم نوشت: روز سرنگونی یک فروند جنگنده اف-16 اسرائیل و بازدارندگی در برابرِ تجاوز اسرائیل به سوریه عملا یک روز تاریخی است که مدت‌های طولانی منتظر رسیدن چنین روزی بودیم. پاسخ به این حمله، محکم و تکان دهنده و در زمان مناسب بود.

عطوان این پرسش‌ها را مطرح کرد که آیا یک مرحله بازدارندگی جدید و متفاوت پیش روست؟ و چرا بنیامین نتانیاهو (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) شتابان با پوتین و ترامپ تلفنی گفتگو کرد و از آنها برای مهار سریع این بحران کمک خواست؟ گشوده شدن پناهگاه‌ها در حیفا و تل آویو چه معنایی دارد؟

عطوان نوشت: دیروز عملا یک روز تاریخی بود. پدافند هوایی سوریه در زمان مناسب پاسخ داد و یک فروند جنگنده اف-16 اسرائیلی را که ابزار زورگویی اسرائیل است سرنگون شد آن هم کجا؟ در حریم هوایی فلسطین اشغالی و به همراه آن شش فروند موشک بالستیکی که اسرائیلی ها شلیک کردند اما به هدف اصابت نکردند و در هوا سرنگون شدند. این پاسخ سوریه «یک بار» نخواهد بود بلکه «سرفصل» یک مرحله جدید برای انتقال محور مقاومت از معادله بازدارندگی جدید و مؤثر به مرحله تهاجمی و حمله به عمق اسرائیل خواهد بود و با چشمان خودمان نتایجش را در لاشه جنگنده در منطقه الجلیل بالا و لاشه های موشک‌های رهگیری شده و سرنگون شده اسرائیلی دیدیم.

پاسخ سوریه این بار متفاوت بود. این بیانگر به وجود آمدن تغییر ریشه ای در قواعد معادله است طوری که حریم هوایی سوریه و لبنان دیگر به روی هواپیماها و موشک‌های اسرائیل باز نیست. اینکه مقامات اسرائیلی پناهگاه‌ها را در حیفا و تل آویو بگشایند و بنیامین نتانیاهو شتابان و با خط تلفن قرمز با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور و دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تماس بگیرد و از آنها درخواست و استمداد بکند تا این وضع را مهار کنند و تأکید کند اسرائیل خواهان جنگی گسترده نیست؛ چنین اتفاقی بیانگر تغییر در معادلاتی است که ما از آن سخن می گوییم و آغاز سپیده دم جدیدی است. یک پیامِ محکم و روشن به اسرائیل است مبنی بر اینکه زمان عربده کشی گذشته است و دیگر باز نخواهد گشت و این امت با شتاب در حال بازیابی کرامت و عزتش است.

این سامانه های دفاعی پیشرفته سوریه، مشتی از خروار است و پاسخ غیرمستقیم روسیه به سرنگونی هواپیمای سوخوی روسیه بر فراز سراقب در ادلب و در پاسخ به تجاوز آمریکا به نیروهای طرفدار ارتش عربی سوریه در شرق شهر دیر الزور بود.

گنبد آهنین اسرائیل در مقابله با موشک‌های سوریه شکست خورد و در مقابله با موشک‌های مقاومت که از جنوب لبنان و از جنوب فلسطین شلیک خواهد شد نیز شکست خواهد خورد. این گنبدهای آهنین هر قدر هم که بزرگتر شوند از شهرک نشینان حمایت نخواهند کرد زیرا اراده (مقاومت) از گنبدهای آهنین استوارتر است چرا که این اراده برخاسته از زخم‌هاست و برای پایان دادن به مرحله تحمیل خواری و خفت است.

این موشک‌های «مبارک و میمونِ» سوریه که جنگنده اف-16 متجاوز اسرائیلی را سرنگون کرد اعتبار را به ملت‌های عربی بازگرداند و روحیه از دست رفته ملت‌های عربی را بالا برد و سمت و سو را به سوی دشمن متجاوز اشغالگر آن هم در یک لحظه بغرنج از تاریخ امت نشانه گرفت و همه امپراتوری های گمراه ساز و رسانه های های دروغ پراکن را خفه کرد.

محور مقاومت که مدت زمان طولانی شکیبایی کرده بود و خشم خود را در برابر بسیاری از بدی ها و شماتت‌ها و تمسخرها فرو برده بود از مرحله تدارک، پس از آمادگی و تکمیل توانایی هایش و تأمین بیشتر جبهه های داخلی به مرحله پاسخ راهبردی اما به شیوه ای جدید، بررسی شده و متفاوت منتقل شده است.

روشن بود از زمانی که فرماندهی نظامی اسرائیل برای حمله به برخی اهداف در عمق سوریه به موشک‌ها و نه به جنگنده ها متوسل شد در دفاع در سوریه پس از گذشت هفت سال سخت که در آن بسیاری به سوریه تاختند، تحول به وجود آمده است و پاسخ نیز تکان دهنده بود. پاسخ تکان دهنده بود نه فقط به خاطر سرنگون بیشتر این موشک‌های شلیک شده در هوا بلکه به سبب سرنگونی هواپیماها و به سبب سرنگونی همه نظریه ها و زورگویی ها و برتری های جوی های اسرائیلی ها.

نتانیاهو به لبنانی ها (حزب الله) و سوری ها هشدار می داد و می گفت مبادا، ما و ارتش ما را آزمایش کنید اما این پاسخ سوریه بر خلاف این خواسته بود و پاسخ به نتانیاهو در میدانهای نبرد، محکم و سهمگین خواهد بود. سوریه از میان خرابه های توطئه ها با قدرت دوباره جان گرفته است و به همراه آن نیز محور مقاومت و همه شرافتمندان در این امت ریشه دار جانی دوباره گرفته اند.