دام عربستان برای عمان

با گذشت حدود سه سال از آغاز جنگ علیه یمن، کشتار مردم و تخریب زیربناها و شکست نیروهای ائتلاف عربی؛ ارتش و کمیته‌های مردمی همچنان در جبهه‌های مختلف نظامی، سیاسی و اقتصادی با استقامت ایستادگی می‌کنند و همین مساله موجب نگرانی کشورهای شریک ائتلاف و به هم ریختن محاسباتشان شده است.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، به توسعه توانمندی‌های نظامی و بخصوص قدرت موشکی خود در همه زمینه‌ها ادامه می‌دهند آن هم به دنبال اینکه ریاض و فراتر از آن و نیروگاه هسته‌ای البراکه در ابوظبی را با موشک‌های بالستیک مختلف از جمله برکان-2 و کروز هدف گرفتند.

به گزارش وبگاه یمنی «النجم الثاقب»، کشورهای شرکت کننده در عملیات موسوم به طوفان قاطع که در بطن همین حوادث یا مشابه آن قرار دارند از جمله مصر و سودان درصدد پیدا کردن راهی برای خروج از باتلاق یمن هستند.

در این گزارش آمده است که «امروز آنچه بر سر مزدوران سودانی در یمن آمده و بخصوص در درگیری‌های مرز عربستان با یمن شامل نجران، جازان و عسیر و سواحل غربی یمن شامل میدی، المخا و دیگر جبهه‌ها بسیار سخت است و دوربین‌های رسانه جنگ یمن آن را ثبت و ضبط کرده است».

«اما مصری‌ها جنگ در یمن را تجربه کرده‌اند از همین رو هم حکومت مصر با اعزام نیروهای زمینی برای شرکت در عملیات موسوم به طوفان قاطع مخالفت کرد و در عین حال سخنان متعددی از جمله "ارتش مصر تنها متعلق به سرزمین خویش است" و "امنیت خلیج [فارس] بخشی از امنیت ملی ماست" و "مصر پشت برادران خود در کشورهای خلیج [فارس] را خالی نمی‌کند و اگر شرایط اقتضا کند به حمایت از آنها قیام می‌کند" به زبان آوردند تا حمایت عربستان و خلیج [فارس] را به دست آورند، بنابراین قاهره از دور دستی بر آتش جنگ یمن می‌کشد اما در آن مشارکت زمینی ندارد».

«اما جنگ دهه شصت گذشته در یمن درست است که با توجه به تجربه نظامی و ارتقای توانمندی کنونی مصر با جنگ کنونی متفاوت است اما در مسائل دیگر، اوضاع و محاسبات فرقی نکرده چیزی که السیسی و حکومتش آن را درک می‌کنند. نظامیان مصری با ناوهای خود به بهانه صیانت از امنیت دریانوردی بین المللی در عملیات ائتلاف سعودی مشارکت داشتند اما ما شاهد تجاوز آشکار ناوهای مصری به سواحل یمن بودیم که با پاسخ قاطع نیروهای دریایی یمن روبرو شد به گونه ای که چند ناتو و قایق جنگی مصری در سواحل یمن منهدم شد».

«امروز السیسی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در مصر می‌خواهد از نزدیک دستی بر آتش جنگ یمن داشته باشد تا حمایت کشورهای غربی، عربی، آمریکایی و صهیونیستی را به دست آورد از همین رو از سوی سعودی‌ها و اماراتی‌ها حامل طرحی سیاسی  برای عُمان است به گونه‌ای که با ارانه دیدگاهی برای حل توافقی بحران یمن می‌خواهد نقش میانجیگرانه مصر را در بحران‌های منطقه‌ای تقویت کند». «طرحی که السیسی با خود به مسقط بُرد با طرح‌های پیشین تفاوتی نداشت و حول محور خواسته‌های آمریکا و  کشورهای خلیج [فارس] بود، مهم‌تر از همه اینکه مصر به دنبال راهی برای برون رفت سیاسی از ماجراجویی نظامی خویش است... کما اینکه عربستان، امارات و همه کشورهای شرکت کننده در عملیات طوفان قاطع پس از گذشت سه سال تمایلی به ادامه جنگ ندارند چرا که جنگ بار اقتصادی، سیاسی و نظامی سنگینی روی دوش آنها گذاشته است».

«امتیازدهی‌های ائتلاف عربی به فرماندهی عربستان در برابر نیروهای ملی یمن یاد و خاطره جنگ تابستان 2006 لبنان را پس از دوازده سال زنده کرد که در آن ارتش رژیم صهیونیستی در برابر حزب الله لبنان شکست خورد اما این بار شکست سنگین‌تر است چون بیش از هفده کشور عربی و بیگانه که در ائتلاف متجاوزان علیه یمن حضور داشتند به ناکامی خود در برابر قدرت مقاومت یمنی‌ها اعتراف کردند».

«تجمع نظامیان سعودی و اماراتی در مرزهای با عمان در استان المهره در شرق یمن نشان می‌دهد اماراتی که تسلط خود بر عدن و برخی استان‌های جنوبی را قطعی کرده است تحت حمایت عربستان و آمریکا به دنبال تحقق زیاده خواهی‌های دیرینه خود در عمان است. اماراتی‌ها با متهم کردن مستقیم عمان به قاچاق سلاح و مهمات برای انصارالله به دنبال بهانه‌تراشی برای تجاوز به این کشور است. بنابراین عربستان و امارات همان خطی را که علیه امارات پیش گرفتند هم اینک درصدد استفاده از آن علیه عمان هستند آن هم به اتهام حمایت‌های مسلحانه عمان از انصار الله چیزی که نتوانست آن را علیه قطر به کار گیرد».

«عربستان و امارات عمان را به جانبداری از ایران متهم می‌کنند چون شریک آنها در حمله به یمن، تخریب و کشتار و گرسنه نگاه داشتن مردم این کشور به بهانه دفاع از مشروعیت منصور هادی نشد. ائتلاف سعودی عمان را به قاچاق سلاح و مهمات برای انصار الله از طریق گذرگاه بندرهای «نشطون» و «صرفیت» در مرزهای استان المهره یمن متهم می‌کند از همین رو عربستان و امارات گروه‌های نظامی و قبیله‌ای و همچنین گروه‌هایی از القاعده و داعش را در نزدیکی این استان واقع در جنوب غرب یمن جمع کرده تا راهی برای حمله به کمیته‌های مردمی و ارتش یمن پیدا کند که ممکن است به ادعای رویاررویی با کودتاچیان صنعا و شمال یمن به خاک عمان یورش برد».

«در بحث و گفت‌وگوهایی که سه ماه پیش در این خصوص صورت گرفت مقامات عمان درصدد برآمدند تدابیر شدیدی برای کنترل برخی عملیات قاچاق مرزی اتخاذ کنند آن هم در راستای هماهنگی دائمی که بین ائتلاف سعودی با مقامات محلی المهره وجود دارد در حالی که مقامات محلی خواهان حفظ روابط برادرانه و تاریخی بین یمن و عمان هستند در همین حال عربستان و امارات از مقامات محلی المهره خواستند ضمن قطع روابط دوستی خود با عمان شرایط اسکان و نفوذ گروه‌های تندرو نزدیک به عربستان و امارات را در این استان فراهم کنند گروه‌هایی که زیرمجموعه لشکرهای 123 و 137 در المکلا و حضرموت هستند».

«در همین ارتباط، عربستان "محمد عبدالله کده" استاندار المهره را که خواهان حفظ روابط برادرانه با عمان بود از مقام خود برکنار و "راجح سعید باکریت" را که از حامیان تجاوز ائتلاف سعودی به یمن است، جایگزین وی کرد و همین امر نشانه تلاش‌های عربستان و امارات برای تسلط مستقیم بر استان المهره نظیر تسلط بر عدن و جنوب یمن است. از همین رو عربستان بلافاصله شروع به توزیع پول‌هایی بین برخی قبایل و گروه‌های مسلح کرده و همزمان هم اقدامات تحریک آمیزی علیه عمان به کار گرفت بخصوص افتراهایی که "یوسف العتیبه"، سفیر امارات در آمریکا درباره عمان وارد می‌کرد».

«جدال رسانه‌ای بین عربستان و امارات با عمان نیز گواه این است که عربستانی که با نابودی یمن و کشتار یمنی‌ها به دنبال رفع هر گونه تهدیدها درباره نفوذ و سیطره آن بر منطقه خلیج [فارس] است هم اینک نمی‌خواهد هیچ کشوری در این منطقه از تحت فرمان و سیطره آن خارج شود. اما امارات هم با تجاوز به یمن در کنار عربستان به دنبال تسلط بر ثروت‌های اقتصادی منطقه خلیج فارس و از جمله راه های انتقال نفت و گاز است. اماراتی که عدن و استان‌های جنوبی را تحت سلطه خود گرفته در بسیاری از تحرکات شورای انتقالی به رهبری "عیدروس الزبیدی" نشان داده که خواهان سیطره بر بندر عدن است آن هم در چارچوب پروژه‌هایی که بر کانال سوئز تاثیرگذار است همان کاری که اشغالگران انگلیسی در جنوب یمن کردند».

«در همین راستا رسانه‌های عمان، امارات را متهم می‌کنند که روی استان مسندم عمان که مشرف به تنگه هرمز در شمال امارات است حساب باز کرده این استان نظیر المهره که عمق حیاتی عمان است عمق موجودیتی در موقعیت ژئوپلیتیک منطقه ای و جهان عمان محسوب می‌شود».

«از همین رو امارات هم مثل عربستان ادعای مالکیت بر برخی اراضی عمان را مطرح کرده است اما در عین حال عمان ثابت کرده که جزیره عربی مختصر به کشورهای یمن و عمان بوده و بقیه از لحاظ تاریخی و جغرافیایی اتفاقی پدید آمدند بنابراین چه بسا عربستان و امارات در طمع ورزی برای نابودی کشورهای اصیل حاشیه خلیج فارس و تسلط بر ظرفیت حیاتی آنها نقطه اشتراک دارند و از همین روست که «انور قرقاش»، وزیر اماراتی در اظهارات خود به این مساله اعتراف کرد و گفت: موضع امارات آینه نگاه عربستان است».