کردها دور عفرین را خندق کشیدند

در حالی که نیروهای مسلح ترکیه و ارتش آزاد سوریه، پایگاه‌های نظامی یگان‌های مدافع خلق کرد در عفرین را مورد هدف قرار دادند، منابع محلی اعلام کردند که نیروهای کرد شروع به حفر خندق‌ها و ایجاد موانع خاکی در مناطق نزدیک به شهر عفرین کردند.

منابع همچنین اعلام کردند که یگان‌های کرد طی هفته‌های اخیر روند حفاری در ورودی‌های شمال غربی شهر عفرین را تسریع بخشیدند.

در همین راستا، محمد حمادین، سخنگوی "ارتش ملی" اعلام کرد که اقدامات نظامی‌ که در اطراف شهر عفرین از سوی یگان‌های کرد اتخاذ شده به مثابه "تشخیص عدم توانایی‌شان برای استقامت مقابل نیروهای شاخه زیتون" است.

وی در ادامه گفت: به نظر می‌رسد که یگان‌های مدافع خلق کرد در داخل برخی شهرها کمین گرفته‌اند و از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده کرده‌اند. زیرا کاملا فهمیده‌اند که این، عملیات حساسی در شهر عفرین خواهد بود و لذا اقدام به اتخاذ تدابیری برای حمایت از اردوگاه‌های دیگرشان کردند.

وی همچنین گفت: استحکامات قبلی‌ که بیش از یکسال در کوه "برصایا"، "راجو"، "بلبل" و غیره وجود داشت به استقامت و پایداری آنها کمکی نکرد بلکه منجر به فروپاشی سریع آنها شد.

حمادین در پاسخ به برخی ناظران که فرضیه تبدیل شدن مرکز عفرین به میدان جنگ با توجه به افزایش جمعیت این شهر را بعید می‌دانند گفت: اکثر اهالی شهر عفرین علیه یگان‌های مدافع خلق هستند و بیشتر آنها از اقدامات این یگان‌ها متضرر شده‌اند چه از نظر خدمت اجباری یا بازداشت‌های بی هدف و اعمال امتیازدهی‌ها.

وی در ادامه گفت: بعید نیست که یگان‌های مدافع خلق از غیرنظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده کنند و این بدین معناست که مانع از ترک شهر به مناطق تحت کنترل مخالفان یا نظام سوریه می‌شوند.

حارث رباح، مسئول رسانه‌ای گروه "احرار الشرقیه"، یکی از گروه‌های عضو ارتش آزاد سوریه تاکید کرد که یگان‌های مدافع خلق کرد از نخستین روز برای اعلام عملیات شاخه زیتون اقدام به تقویت دژهای دفاعی خود کردند اما در دوره اخیر اقدامات برای حمایت و حفاظت از عفرین تشدید شده است.

از سوی دیگر نوری محمود، سخنگوی یگان‌های مدافع خلق کرد، تقویت اقدامات دفاعی در عفرین را اقدامی روتین و عادی برای دفاع از شهر عفرین علیه اشغالگری ترکیه توصیف کرد.