حمایت تمام قد روسیه از اسد

«اکسی پوشکوف» سناتور روس تأکید کرد: «بشار اسد در شرایط امروز سوریه بیش از آنکه مشکل باشد، راه‌حلی برای اوضاع سوریه است».

بنا بر گزارش کنفرانس امنیتی مونیخ 2018، در نشستی که در روز سوم این کنفرانس برگزار شد، این سناتور ارشد روسیه تصریح کرد: «اسد تنها چهره قانونی و مشروع سیاسی در سوریه است».

وی در بخش دیگری از اظهاراتش به موضوع برجام پرداخت و گفت: «درباره مسئله توافق هسته‌ای ایران مهمترین مسئله این است که مسئولانه وارد عمل شویم. مهمترین مسئله درباره برجام، اقدام مسئولانه تمام طرف‌های توافق است»

پوشکوف افزود: «مسئله اصلی در اجرای توافق هسته‌ای ایران، مسئله عدم مسئولیت‌پذیری  برخی از طرف‌های برجام است.»

سناتور ارشد روسیه تأکید کرد: «امروز تروریست‌های کمتری در سوریه وجود دارند...نبردهای میدانی در سوریه بسیار کمتر شده است.»

وی ادامه داد: «در گذشته، کشورهای مختلف از گروه‌های مختلف در سوریه حمایت می‌کردند بدون اینکه این گروه‌ها با یکدیگر در ارتباط باشند...اما امروز یک شبکه دیپلماتیک بوجود آمده است.»

این مقام روس تصریح کرد: «این شبکه‌های دیپلماتیک امروز می‌تواند از وقوع درگیری‌های گسترده در منطقه جلوگیری کند.»

پوشکوف همچنین تأکید کرد: «وضعیت سوریه باید به عنوان یک کشور متحد حفظ شود...ما باید این خط را دنبال کنیم و هیچ کس با آن مخالفتی ندارد».

این مقام روس در ادامه این پنل کارشناسی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نقش روسیه در تحولات سوریه گفت: «من هرگز نگفته‌ام روسیه نقشی در تحولات میدانی سوریه نداشت. اما آنچه مهم است، اسد ارتش کارآمدی دارد و نقش روسیه صرفا نقشی ابزاری بوده تا مانع از اشغال دمشق توسط داعش شود و به دولت اسد کمک کند.

وی ادامه داد: «اقدام روسیه تصمیم درستی در سپتامبر 2015 بود...ما تلاش می‌کنیم تا گروه‌های مختلف سوری را پای میز مذاکره بیاوریم تا در نهایت صلح را به سوریه بازگردانیم.»

نماینده روسیه در پاسخ به اظهارات «نصر الحریری» رئیس هیأت مذاکره‌کننده معارضان سوری که اتهاماتی را علیه دولت بشار اسد مطرح کرد، گفت: «در حال حاضر دولت سوریه بیش از تمام گروه‌های سوری در روند دیپلماتیک برای حل این بحران در این کشور شرکت کرده است...نمایندگان برخی گروه‌های معارضان اصلا در نشست‌هایی که برای انجام مذاکرات میان طرف‌های سوری برگزار شد، شرکت نکردند... در این شرایط می‌توان این اتهامات را به صورت کاملا برعکس مطرح کرد... آنچه مسلم است دولت سوریه بیش از تمام گروه‌های سوری برای پیشبرد روند مذاکرات و گفت‌وگوها تلاش کرده است».