سود بردن ترکیه از سرمایه‌گذاری در عراق

ریاض العزاوی‌، استاد دانشگاه در عراق در گفتگو با این خبرگزاری گفت ترکیه از واکنش عراق به همه پرسی استقلال در منطقه خودگردان کردستان عراق استقبال کرد و به عراق برای بازسازی کمک می کند. آنکارا تلاش می کند روابط بغداد با مصر و عربستان سعودی را در این خصوص کم اهمیت نشان دهد.

این استاد روابط بین الملل دانشگاه آمریکایی بغداد اعلام کرد ترکیه از سال 2004 تاکنون بیشتر از دیگر کشورها در رونق اقتصادی عراق کمک کرده است.

حجم داد و ستدهای بازرگانی و تجاری میان ترکیه و عراق به 12 میلیارد دلار می رسد. این در حالی است که حجم داد و ستدهای بازرگانی و تجاری میان عراق و کل کشورهای عربی از دو و نیم میلیارد دلار فراتر نمی رود.

ترکیه بزرگترین سهامدار خارجی در شرکت های عراقی است. ترکیه در حدود 400 شرکت نفتی و انرژی عراق سهم دارد. از همین رو پنج میلیارد دلاری که ترکیه برای کمک به بغداد اختصاص داده است برایش دست کم 40 میلیارد دلار سود در پی خواهد داشت.

این استاد دانشگاه افزود از نظر سیاسی نیز ترکیه می خواهد از طریق عراق افتخار دوران عثمانی را به دست آورد. از طرف دیگر آنکارا از طریق عراق تلاش می کند بر عربستان سعودی، مصر و آمریکا فشار وارد کند.