بمب‌های هسته‌ای آمریکا در اروپا

در حالی که آمریکا تلاش می‌کند به زودی بمب‌های اتمی خود را در پایگاه‌های ناتو در ایتالیا و دیگر کشور‌های اروپا با بمب‌های اتمی پیشرفته تری جایگزین کند، ایتالیایی‌ها این حضور نظامی آمریکا را عامل ناامنی در قاره سبز می‌دانند.

به گفته کارشناسان، حضور مخاطره‌انگیز تسلیحات اتمی آمریکا در ایتالیا موجب نگرانی شدید مردم این کشور شده است.

آلبرتو نگری، کارشناس ایتالیایی گفت: «در ایتالیا ده‌ها بمب اتمی در پایگاه‌های نظامی ناتو نگهداری می‌شود که توسط دولت ایتالیا کنترل نمی‌شود و فقط تحت نظر آمریکایی‌ها است. این مسئله نه فقط به عنوان خطر بزرگی ایتالیا را تهدید می‌کند بلکه به خوبی نشان دهنده محدودیتی است که بر حق حاکمیت ما اعمال می‌شود».

مردم ایتالیا از آن بیم دارند که بمب‌های اتمی آمریکا به دست تروریست‌ها افتاده یا مورد حمله قرار بگیرند. شماری از نمایندگان پارلمان ایتالیا نیز به استمرار حضور کلاهک‌های هسته‌ای آمریکا در این کشور اعتراض کردند.

لوکا فروزونه، نماینده پارلمان ایتالیا از حزب پنج ستاره به خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما در رم گفت: «در برخی از پایگاه‌های نظامی آمریکا و ناتو در ایتالیا نزدیک به ۷۰ کلاهک هسته‌ای نگهداری می‌شود که بسیار خطرناک هستند. این در حالی است که دولت ایتالیا توافق نامه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضاء کرده و مردم هم در همه پرسی اخیر در ایتالیا صریحا مخالفت خود را با سلاح‌های اتمی در خاک کشورشان اعلام کردند».

در همین حال یک موسسه تحقیقاتی غیردولتی آمریکا موسوم به «ابتکار عمل در زمینه تهدید هسته‌ای» در تازه‌ترین گزارش خود هشدار داد بمب‌های هسته‌ای که آمریکا در اروپا مستقر کرده به جای بازدارندگی، بیشتر به عنوان یک عامل خطر برای کشور‌های اروپایی عمل می‌کنند.