سرانجام "بیوگان سیاه" در عراق

یک دادگاه در عراق 12 بیوه گروه تروریستی داعش را به اتهام همدستی با عناصر این گروه به اعدام و حبس ابد محکوم کرد.

از میان این 12 زن، یکی از آنها به اعدام محکوم شد و 11 نفر دیگر به حبس ابد محکوم شدند. این بیوه های داعش که بیشترشان اهل ترکیه هستند، بین 20 تا 50 ساله هستند و در موصل یا تلعفر عراق بازداشت شده اند. به دنبال بازپس‌گیری شهرهای شمالی عراق از دست عناصر گروه تروریستی داعش، همسران این زنان بدست نیروهای عراقی به هلاکت رسیدند. علت اینکه فقط یکی از آنان به اعدام محکوم شد این است که وی اعتراف کرد به خواست خودش به همراه همسر و فرزندانش به عراق سفر کرده است.

این زن که همسر و فرزندانش را در حملات هوایی از دست داده بود، گفت: ما کشور خود را ترک کردیم زیرا شوهرم تحت تعقیب بود. اما از اینکه به عراق آمدم پشیمان هستم. وکلای مدافع این زنان که از سوی دولت عراق انتخاب شده بودند، اعلام کردند که این زنان برای آمدن به عراق فریب خورده اند و در هیچ اقدام خشونت آمیزی دخالت نداشته اند. اما بر اساس ماده 4 قانون مبارزه با تروریسم که «هرکس اقدام تروریستی انجام دهد، برای آن برنامه‌ریزی کند، در آن همدست باشد، به تروریست‌ها کمک مالی کند و یا به صورت غیرقانونی وارد کشور شود» متهم شناخته می شود.

یکی دیگر از این زنان گفت: من با شوهرم در اینترنت آشنا شدم. او از من خواست در ترکیه ملاقات کنیم؛ ولی یک شخص سوم به من گفت که تو را نزد شوهر آینده ات می برم؛ اما نگفت که او کجاست. فکر می کردم در ترکیه زندگی خواهیم کرد ولی متوجه شدم که به سوریه رفته ام و در نهایت شوهرم از آنجا مرا به عراق برد.

یک منبع امنیتی اعلام کرد: در کل 509 زن خارجی که 300 نفر آنها اهل ترکیه هستند، در عراق به سر می برند.