به گزارش تابناک به نقل از جروزالم پست، گرت والدرز رئیس حزب آزادی هلند به عنوان یکی از سه حزب مطرح هلند که در دولت ائتلافی این کشور هم شرکت دارد، از وزارت خارجه و دفاع این کشور خواسته است در واکنش به قطع روابط دیپلماتیک و نظامی ترکیه با فرانسه به عنوان یکی از کشورهای مهم عضو ناتو، عضویت این کشور را در این سازمان بازنگری کنند.

«کورتون اوون»، یکی از کارشناسان خاورمیانه در اروپا که اتفاقا از اعضای این حزب هلندی است در این باره گفته که ترکیه همواره در حال ایجاد تنش در رابطه خود با کشور‌های عضو ناتو و از جمله رژیم اسرائیل و فرانسه است و نمی‌توان به چنین کشوری اعتماد کرد.

با وجود این، تحلیلگران بر این باورند که احتمالا آلمان و هلند به دلیل شمار بسیار اقلیت ترک تبار که در کشور‌هایشان وجود دارد، بعید است که در صدد قطع روابط خود با ترکیه برآیند، اما در همین حال اعلام شده که اعمال فشار در این زمینه به ترکیه واجب است، چرا که ترکیه باید جایگاه خود را بداند و دست‌کم تاریخ خود را دوباره بخواند تا بداند باید چه جایگاهی در اروپا داشته باشد.

ترکیه در درصدد است که سپر دفاع موشکی ناتو را برای مقابله با ایران در خاک خود مستقر کند؛ موضوعی که باعثتنش در روابط ایران و ترکیه نیز شد.

در همین حال، فرانسه ترکیه را به انجام جنایت علیه بشریت در جریان سرکوب ارامنه در خلال جنگ دوم جهانی متهم کرده و انکار این مسأله را جرم دانسته است. این کشور پیشتر هم درباره عضویت فرانسه در اتحادیه اروپا گفته بود که اتحادیه اروپا، کارهای مهمتری از بررسی عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا دارد.

سارکوزی در این باره گفته بود تا آنجا که من میدانم، ترکیه کشوری آسیایی است، چرا اصرار دارد به اتحادیه اروپا بپیوندند؟!