طرح آمریکا و اروپا برای انحلال پ.ک.ک

یک مقام ارشد دولت ترکیه از طرح آمریکا و کشورهای اروپایی برای منحل کردن حزب کارگردان کردستان (پ.ک.ک) جهت کاهش فشارها بر گروه‌های یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) و حزب اتحاد دموکراتیک سوریه (پ.ی.د) خبر داد.

روزنامه «حریّت» به نقل از این مقام که نامش را فاش نکرد، نوشت انحلال پ.ک.ک در آینده‌ای نه چندان دور و ادغام آن با ی.پ.گ و پ.ی.د در سوریه، اکنون در آمریکا به بحث گذاشته شده و پروژه جدید آنها برای مشروعیت دادن به این گروه‌های کُرد سوری است.

از نظر آنکارا شبه‌نظامیان کُرد سوری (ی.پ.گ و پ.ی.د) تفاوتی با گروهک پ.ک.ک – که از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته شده است – ندارد و آنها نیز باید به عنوان گروه‌های تروریستی اعلام شوند.

بر این اساس، علی‌رغم انحلال پ.ک.ک، گروه‌های پ.ی.د و ی.پ.گ مانند قبل به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند. این طرح برای آن است که اعتراضات ترکیه نسبت به حمایت‌های آمریکا و اروپا از شبه‌نظامیان کُرد سوری کاهش یابد.

به نوشته روزنامه «ینی شفق» با اجرای این طرح و تحت پوشش سیاست‌های غیرنظامی، عناصر پ.ک.ک تحت به فعالیت در شاخه نظامی حزب اتحاد دموکراتیک سوریه یعنی ی.پ.گ ادامه خواهد داد.

گفته می‌شود چنین طرحی پیشتر نیز در شمال عراق و درباره نیروهای پیشمرگه اجرا شده بود. از این طریق بود که سازمان پیشمرگه به عنوان نیروی نظامی مشروع منطقه کردستان عراق به رسمیت شناخته شد.

در حالی که روابط ترکیه و آمریکا در ماه‌های اخیر به دلیل حمایت‌های تسلیحاتی مکرر واشنگتن از پ.ی.د و ی.پ.گ به تنش کشیده شده بود اما در صورت اجرا شدن طرح جدید، پ.ک.ک در حالت نامحسوس به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهد.

این گروه از سال 1984 مبارزه مسلحانه‌ای را با دولت ترکیه آغاز کرده است. بر اساس آمارهای رسمی ترکیه، بیش از 40هزار نفر، که بیشتر از آنها غیرنظامی هستند، در این درگیری‌های 30 ساله کشته شدند.

دولت ترکیه که از چندین ماه قبل تهدید به اجرای عملیات نظامی جدید در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کُرد در این منطقه می‌کرد، بعد از اعلام تصمیم آمریکا برای ایجاد ارتش کُردی 30هزار نفری در سوریه، مجاب به آغاز آن شد.

ترکیه، حمله به عفرین در حلب در شمال غرب سوریه را از 16 ژانویه آغاز کرد؛ زمانیکه با توپخانه مواضع نیروهای کُرد در ریف حلب شمالی و غربی را هدف گرفت.