سرویس: آسیا - خاورمیانه
۱۳۹۰/۱۰ / ۰۷
به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در گزارشی که در روزنامه نیویورک تایمز منتشر شد، آمده است: ایاد علاوی، رئیس گروه فهرست العراقیه، اسامه النجیفی، رئیس پارلمان عراق و رافع العیساوی، وزیر اقتصاد و دارایی عراق و از اعضای گروه فهرست العراقیه، نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق را به استفاده از نیروهای امنیتی و سیستم قضایی برای مبارزه با رقبای سنی خود متهم کردند.

در مقاله‌ای که از قول رهبران فهرست العراقیه نوشته شده، ادعا شده است: ما برای دستیابی به دموکراسی و کشوری که در آن تبعیضی وجود نداشته باشد، تلاش می‌کنیم، ‌ با این حال عراق در حال حاضر در حال حرکت به جهتی مخالف است که در این جهت خودکامگی و استبداد ترویج می‌یابد و این مساله باعثمی‌شود کشور به سمت جنگ داخلی وحشتناکی هدایت شود.

در حال حاضر با توجه به اینکه نیروهای آمریکایی قرار است طی روزهای آینده به طور کامل از عراق خارج شوند، بغداد شاهد یک بحران سیاسی جدی است.

چندی پیش نوری المالکی دستور داد، طارق الهاشمی، معاون رئیس‌جمهوری دولت عراق دستگیر شود. در حال حاضر الهاشمی در مناطق خودمختار کردنشین عراق به سر می‌برد.

رهبران گروه العراقیه مدعی شدند، مالکی با استفاده از " سیستم قضایی قطبی شده " علیه حزب‌شان اعمال نفود می‌کند و اعمال قانون به گونه‌ای است که به نفع نخست‌وزیر عمل ‌می‌شود.

رهبران گروه العراقیه هم‌چنین مالکی را به استفاده از خشونت در تفاهم‌نامه تقسیم قدرت که سال گذشته منعقد شد، متهم کردند.

رهبران این گروه هم‌چنین از آمریکا خواستند از نفوذ خود برای ایجاد تغییر و اجرای درست تفاهم‌نامه تقسیم قدرت استفاده کنند تا بدین ‌ترتیب مناقشات کنونی در عراق حل‌وفصل شود: " تا زمانی که آمریکا اقدام سریعی برای ایجاد دولت متحد در عراق به عمل نیاورد عراق با مشکلات جدی مواجه خواهد بود. "

انتهاي پيام