به گزارش ایرنا: ولادیمیر پوتین نخست وزیر روسیه اعلام كرد: تركیه سرانجام اجازه احداث خط لوله گاز جریان جنوبی به روسیه را از خاك خود داد.

پوتین روز چهارشنبه در باره اجازه ترکیه به روسیه برای احداثخط لوله گاز ' جریان جنوبی ' گفت: این امر به روسیه امکان می دهد تا شبکه گازرسانی خود را از طریق دریای سیاه به اروپا متصل کند.

نخست وزیر روسیه خاطرنشان کرد: خط لوله گاز ' جریان جنوبی ' به همراه خط لوله گاز اروپای شمالی از روسیه به آلمان، سوخت مورد نیاز میلیون ها مصرف کننده اروپایی را تامین خواهد کرد.

کارشناسان درماههای اخیر احتمال احداثخط لوله گاز جریان جنوبی را با توجه به قوانین جدید انرژی اروپا موسوم به ' پاکت سوم انرژی ' بعید دانسته بودند.

مطابق منشور جدید انرژی اروپا، شرکت های صادرکننده نفت و گاز به اروپا باید از شرکت های توزیع کننده در این زمینه مجزا باشند.

خط لوله گاز ' جریان جنوبی ' با سرمایه گذاری هفت میلیارد دلاری و با ظرفیت انتقال سالانه ۳۱ میلیارد مترمکعب گاز روسیه و از طریق دریای سیاه به کشورهای اروپایی تا مقصد اتریش و ایتالیا احداثمی شود و قرار است در سال ۲۰۱۵ راه اندازی شود.

روسیه تاكنون با كشورهای بلغارستان، مجارستان، یونان، كروواسی و صربستان برای مشاركت در پروژه جریان جنوبی توافقنامه هایی را امضا كرده است.