انتشار تصاویر ماهواره‌ای از فعالیت احتمالی یکی از راکتورهای هسته‌ای کره شمالی

وب سایت «نورث 38» روز سه‌شنبه گزارش داد تصاویر ماهواره‌ای از فعالیت یکی از راکتورهای مرکز تحقیقات اتمی «یانگ‌ بیون» در کره شمالی حکایت دارد که می‌تواند حاکی از ازسرگیری تولید پلوتونیوم از سوی این کشور باشد.

براساس گزارش این سایت اگر این راکتور در حال فعالیت باشد، می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که کره شمالی تولید پلوتونیم برای برنامه هسته‌ای خود را از سرگرفته است.

با این حال تصاویر ماهواره‌ای هیچگونه آب سرد همراه با بخار آب که معمولا با فعالیت راکتور همراه است را نشان نداده است. در نتیجه این مسئله فعالیت این راکتور را زیر سوال می‌برد. براساس گزارش سایت نورث 38 ممکن است دولت کره شمالی برای پنهان کردن فعالیت این راکتور لوله‌های خروجی را از رودخانه  عبور داده باشد.

گزارش‌ها درباره فعالیت‌های مشکوک در تاسیسات اتمی کره شمالی اندکی بعد از آن منتشر شد که رسانه دولتی این کشور اعلام کرد کیم جونگ اون، رهبر این کشور به دنبال گسترش روابط بین دو کره و  تدوین تاریخی نوین در اتحاد مجدد کره شمالی و جنوبی است.

همزمان یک پایگاه نظامی در بخش‌های جنوبی یونگ بیون تعداد کارکنانش را افزایش داده است که احتمالا برای پشتیبانی از ساخت و ساز جدید یا ارتقای امنیت در این مکان است.

حساسیت موقعیت در اطراف کره شمالی از سال 2017 و پس از استقرار چندین موشک بالستیک و انجام آزمایش اتمی از سوی پیونگ یانگ افزایش یافته است. پیونگ یانگ تاکنون با چندین تحریم‌ جامع در ماه‌های سپتامبر و دسامبر سال 2017 مواجه بوده است، با این حال همچنان به توسعه برنامه‌های موشک‌های بالستیک و هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.