به گزارش مهر به نقل از رسانه های خارجی، اسماعیل هنیه نخست وزیر دولت منتخب فلسطین شب گذشته در چارچوب سفر منطقه ای خود به کشورهای عربی و اسلامی وارد ترکیه شد و با رجب طیب اردوغان همتای ترک خود در استانبول مقر اقامت وی دیدار کرد.

در این دیدار آخرین تحولات فلسطین، همکاری دوجانبه و بازسازی نوارغزه بررسی شد. اردوغان اظهار داشت: مناقشه فلسطین و اسرائیل بدون مشارکت جنبش حماس در روند مذاکرات صلح حل و فصل نخواهد شد.

وی در این دیدار که دوساعت و نیم به طول انجامید اظهار داشت: جنبش های فتح و حماس برای مقابله با چالش های فرا روی ملت فلسطین نیاز مبرمی به توافق با یکدیگر دارند.

اسماعیل هنیه در این دیدار از حمایت های اردوغان از مردم فلسطین و تلاش های وی برای ایجاد وحدت میان فلسطینی ها قدردانی کرد.

بنا بر اعلام شبکه های تلویزیونی ترکیه، وزیران امور خارجه و بهداشت ترکیه و یکی از مسئولان بلندپایه فلسطین در امور بهداشت نیز در مذاکرات هنیه و اردوغان مشارکت داشتند زیرا ترکیه تمایل دارد اوضاع بهداشتی نوارغزه را زیر نظر داشته باشد و به بهبود آن کمک کند.

هنیه قرار است با " بولنت ایلدیریم " رئیس انجمن خیریه " آی اچ اچ " ترکیه و یکی از سرنشینان کشتی مرمره دیدار کند. این انجمن نظارت بر کشتی های کمک رسانی به نوارغزه در می ۲۰۱۰ را برعهده داشت.

گفتنی است کماندوهای ارتش رژیم اسرائیل به کشتی مرمره ترکیه که حامل کمک های غذایی و دارویی به نوارغزه بود یورش بردند و ۸ نفر از شهروندان ترک را کشتند.

نخست وزیر دولت منتخب فلسطین قرار است در مدتی که در ترکیه حضور دارد با خانواده های شهدای کشتی مرمره دیدار کند و همچنین از این کشتی بازدید کند.

پایگاه خبری فلسطین الیوم در این رابطه به نقل از " طاهر النونو " سخنگوی دولت منتخب فلسطین نوشت: هنیه پس از دیدار با اردوغان تاکید کرد که ترکیه یک طرح کاری را تحت عنوان توسعه غزه برای بازسازی زیرساخت های این منطقه در دستور کار قرار داده است.

وی افزود: اردوغان در دیدار با هنیه تاکید کرده جنبش حماس یک گروه تروریستی نیست بلکه جنبشی است که ملت فلسطین آن را انتخاب کرده است.

نونو خاطرنشان کرد: اردوغان رفع محاصره نوارغزه را یکی از شروط ۳ گانه خود برای عادی سازی روابط با اسرائیل العام کرده است.

هنیه امروز در دومین و آخرین روز اقامت خود در ترکیه با اسرای فلسطینی تبعیدی دیدار خواهد کرد. این اسرا در چارچوب توافق تبادل اسرای فلسطینی و " گلعاد شالیت " آزاد و سپس به ترکیه و برخی دیگر به لبنان و اردن تبعید شدند.

نخست وزیر دولت منتخب فلسطین از هفته گذشته برای نخستین بار پس از گذشت 5 سال از محاصره نوارغزه سفر خارجی به برخی کشورهای عربی و اسلامی از جمله ایران، قطر، تونس و بحرین، مصر و سودان را آغاز کرده است.