به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، از زمان تشکیل مجلس موسوم به «مجلس ملی سوریه» در ماه اکتبر گذشته در استانبول طولی نکشید که عملکرد آن انتظارها و گمانه‌زنی‌ها را درباره وحدت بخشیدن به مخالفان نظام سوریه، دست‌کم در خارج، به یاس تبدیل کرد؛ زیرا تشکیل این مجلس سبب نشد تا مخالفان اختلاف‌ها و کشمکش‌های عقیدتی و رقابتشان برای برعهده گرفتن ریاست را کنار گذارند.

این روزنامه لبنانی در گزارش مشروحی در مورد ابعاد این اختلافات که از روز شنبه هفته جاری زوایای مختلف آن آشکار شده است، نوشت: واضح بود که اختلاف‌ها بین مخالفان از زمان تشکیل این مجلس افزایش یافت. بسیاری از گروه‌ها به تلاش‌های سلطه‌جویانه این مجلس اعتراض و اعلام کردند که این رویکرد مجلس ناشی از رویکرد یکجانبه‌گرایی و استبدادطلبی آن است.

این گروه‌ها تاکید کردند که این مجلس، به جای گفت‌وگو با آن‌ها برای حل مشکل و رسیدن به توافق، برای به حاشیه‌راندن و کنار زدن آن‌ها تلاش می‌کند و در این باره از قدرت‌های بیگانه نیز کمک می‌گیرد.

فهد المصري، فعال سياسي سوري، در اين خصوص ميگويد: بر اساس اين اختلافهاي مخالفان نظام حاكم سوريه است كه آنها تاكنون نتوانستهاند به سطح جنبشي مردم در داخل سوريه برسند. ماههاست كه از آغاز بحران در سوريه سپري ميشود، اما مخالفان همچنان يكديگر را متهم و كنار ميزنند و نواستهاند اختلافهاي فكريشان را كنار نهند. اين نشاندهنده تلاش مخالفان در خارج براي موجسواري و گرفتن امتيازهاي حزبي و شخصي است.