به گزارش تابناک ، تودی زمان گزارش داده است که اردوغان در نامه ای که برای نوری المالکی فرستاده است با لحنی تهدید آمیز به وی یادآوری کرده است که وی باید به تعهدات خود در زمینه برخورد برابر و یکسان با همه قومیت های موجود در عراق عمل کند .

بر اساس این گزارش اردوغان مشخص نکرده است که به صورت مشخص چه منظوری دارد و اگر خواسته وی از نوری المالکی محقق نشود این کشور چه کاری را انجام خواهد داد، اما منابع آگاه معتقدند بر اساس اعتراف محافظان شخصی طارق الهاشمی معاون رئیس جمهور عراق، مبنی بر آموزش عملیات تروریتسی در ترکیه وهمچنین پیشنهاد پناهندگی ترکیه به طارق هاشمی، ترکیه به دنبال تلاش برای سرنگون کردن دولت منتخب عراق و جایگزینی و حمایت از دولتی همراه و همراستا با این کشور بر اساس فرایندی غیر دمکراتیک است.

اردوغان همچنین در نامه به باراک اوباما هشدار داده است که اگر این کشور در مقابل نوری المالکی ایستادگی نکند این کشور با خطر تجزیه شدن روبرو است، خطری که علی الظاهر ترکیه برای آن چندان هم بی میل نیست.

ترکیه در ماه های اخیر به دفعات بر وجود نزاع شیعه و سنی و تقویت این افتراق تاکید کرده است و دولت منتخب شیعی را متهم کرده است که به دنبال توسعه قدرت خود در عراق است، قدرتی که بر اساس روندی کاملا دمکراتیک در اختیار دولت شیعی عراق قرار گرفته است. و قومیت ها ی مختلف بر اساس شرکت در انتخابات مناصب مختلف را در عراق به دست آورده اند. اکنون متحدان عربی ترکیه در خاورمیانه همچون قطر، بحرین و عربستان نه تنها انتخابات برگزار نمی کنند، بلکه به سرکوب اقلیت ها نیز می پردازند، اما اردوغان هیچ واکنشی به آنان نشان می دهد، اما در مقابل دولت شیعی عراق از خطر تجزیه سخن می گوید.

ترکیه که در حال حاضر یکی از مسیر ها مبادلات خود به کشور های خاورمیانه را از دست داده است ، اکنون در حال انجام اقداماتی است که مسیر عراق را همچنان در اختیار داشته باشد ، اما عراقی که حتما در مسیر تعصبات مذهبی و سیاسی سران ترکیه قرار داشته باشد و بهترین شیوه در این زمینه را هم ایجاد نزاع سنی و شیعه برای دخالت های بعدی به متحدان خود در عراق برگزیده است . بازی خطرناکی که در نهایت دود آن به چشم ترک ها هم خواهد رفت .