به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، اعلاميه دفتر حامد کرزاي، رئيس جمهوري افغانستان به دنبال آن منتشر شده است که گروه طالبان در يک موضعگيري نادر، نسبت به گشايش دفتر در يکي از کشورهاي خارجي نظير قطر ابراز تمايل کردند و گفتند که حاضر هستند در مورد آينده افغانستان با جامعه جهاني به "تفاهم" برسند.

طالبان گفته که زمینه " تفاهم‌های اولیه " میان این گروه و جامعه جهانی به وجود آمده است.

این گروه همچنین اعلام کرد که آزادی زندانیان وابسته به طالبان از زندان‌های آمریکایی، یکی از موضوعات مهمی خواهد بود که با جامعه جهانی در میان خواهد گذاشت.

بر اساس گزارش شبکه خبری بی. بی. سی، طالبان در اعلامیه خود از گفت‌وگو با دولت افغانستان سخنی به میان نیاورده اما به صراحت گفته که در مذاکرات تنها دو طرف دخیل هستند که یکی آمریکا و متحدان آن و دیگر گروه طالبان است.

بدنبال افزایش تلاش برای آوردن طالبان به پای میز مذاکره، این نظر در محافل سیاسی و رسانه ها تقویت شده است که ممکن است دولت افغانستان در جریان روند اصلی مذاکره و گفت‌وگو با طالبان، به حاشیه رانده شود.

در همین حال، اعلامیه تازه دفتر رئیس جمهوری افغانستان آشکارا گفته که دولت با " مذاکره میان آمریکا و طالبان که منجر به تاسیس دفتری برای طالبان در قطر خواهد شد، موافق است، تا به این ترتیب(افغانستان) از بهانه‌های خارجی‌ها که برای ادامه جنگ و خونریزی در افغانستان استفاده می‌کنند، نجات یابد. "

اين اعلاميه ميافزايد: "جمهوري اسلامي افغانستان يک بار ديگر بر موضع هميشگي خود تاکيد کرده و مذاکرات را يگانه راه براي رسيدن به صلح و بيرون آمدن از فضاي جنگ و خشونت تحميل شده بر ملت رنجديده افغان ميپندارد."