به گزارش مهر، خبرگزاری رویترز با انتشار تحلیلی درباره نگرانی های اخیر غرب با اجرای رزمایش نظامی ایران در منطقه خلیج فارس اذعان کرد که این کشور توان مسدود کردن راه تنگه هرمز را دارد.
این خبرگزاری نوشت: در هفته های اخیر مقامات ایرانی بارها در مورد توانایی تهران در بستن راه ۵۴ کیلومتری تنگه هرمز در صورت تحریم نفتی این کشور، هشدار داده اند.

طی ۱۰ روز گذشته نیز رسان های ایرانی با انتشار تصاویر و اخبار مربوط به رزمایش دریایی ارتش ایران در آبهای خلیج فارس توان موشکی و عملیاتی یگانهای دریایی و هوایی ایران در مقابله با عوامل خارجی را به نمایش گذاشته اند.

هر چند بسیاری از تحلیلگران در مورد امکان بسته نگه داشتن تنگه هرمز برای مدتی طولانی توسط ایران ابراز تردید می کنند، اما همین اقدام می تواند با متوقف کردن جریان انتقال حدود یک پنجم نفت مورد نیاز جهان، تاثیری مخرب بر اقتصاد جهان داشته باشد.

" نیکلاس گووسدف " استاد مطالعات امنیت ملی در کالج جنگ دریایی رودآیلند آمریکا بر این باور است که ایران با این اقدام می تواند تاثیر شدیدی بر اقتصاد غرب بگذارد، اما از سوی دیگر این به میزان ریسک و هزینه ای بستگی دارد که این کشور حاضر است در قبال آن بپردازد.

این استاد مسائل راهبردی معتقد است چنین اقدامی می تواند آخرین گزینه ایران در مقابله با تحریمهای غرب باشد با این حال این موضوع بیشتر به عنوان تهدیدی برای تعدیل کردن این تحریمها و واداشتن غرب به تجدید نظر در روابط خود با تهران ارزیابی می شود.

گفتنی است برگزاری رزمایش ولایت ۹۰ در آبهای جنوبی ایران و اظهارات اخیر مقامات ایران در مورد توان ایران برای بستن تنگه هرمز، سبب نگرانی و وحشت کشورهای غربی و همپیمانان منطقه ای شان شده است.