بازداشت فرمانده پیشین ارتش ترکیه

دادگاهی در ترکیه رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش این کشور را در رابطه با پرونده جنجالی توطئه برای براندازی دولت رجیب طیب اردوغان، به بازداشتگاه فرستاده است.

به گزارش افکار نیوز به نقل از بی بی سی، ژنرال ایکلر باشبوغ در سال ۲۰۱۰ میلادی بازنشسته شد اما او یکی از ده ها نفری است که به تلاش برای سرنگون کردن دولت آقای اردوغان متهم شده اند.
وی روز پنجشنبه در دادگاهی در آنکارا حاضر شد و اتهامات وارده را رد کرد.

با این وجود، به موجب حکم قاضی، این ژنرال بازنشسته پس از معاینه پزشکی، شب را در بازداشتگاه بسر برده است.

این اولین بار است که یک رئیس ستاد مشترک ارتش در ترکیه به زندان فرستاده می شود. روشن نیست که درخواست آزادی با تودیع وثیقه وی پذیرفته می شود یا خیر.

ژنرال باشبوغ به اتهام رهبری یک شبکه مخفی که برای سرنگونی دولت تلاش می کرد بازداشت شده است.

ارتش ترکیه به طور سنتی از قدرت زیادی برخوردار بوده اما طی سال های اخیر دولت اسلامگرای آقای اردوغان موفق شده است که با برکنار کردن شماری از افسران ارشد و انتصاب های جدید، از قدرت همیشگی ارتش بکاهد. از سال ۱۹۶۰ تاکنون ارتش ترکیه چهار دولت منتخب را سرنگون کرده است.

دادستان ها می گویند در سال ۲۰۰۳ یک گروه ملی افراطی سعی کرده بود دولت رجب طیب اردوغان را سرنگون کنند. حدود ۴۰۰ نفر تاکنون در این رابطه دستگیر شده اند که شمار زیادی از آنها نظامی هستند. ادامه محاکمه متهمان نظامی این پرونده تنش بین ارتش و دولت ترکیه را افزایش داده است.

چهار فرمانده ارشد ارتش در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۱ در اعتراض به سیاست دولت در رابطه با این پرونده استعفا دادند.