رهبر مسیحیان جهان به کوبا می‌رود

به گزارش فارس از منطقه آمریکای لاتین، پاپ "بندیک شانزدهم" طی سفری رسمی از ۲۶ تا ۲۸ مارس سال ۲۰۱۲ به کوبا، با مقامات این کشور دیدار و گفتوگو خواهد کرد.

سفر ماه مارس پاپ بندیک شانزدهم، ۱۴ سال پس از سفر " ژان پل دوم " به این کشور صورت می‌گیرد.

بر اساس اعلام یک اسقف کوبایی، پاپ بندیک شانزدهم پیش از سفر به کوبا از مکزیک دیدن خواهد کرد. پاپ قرار است در ۲۳ ماه مارس برای سفری سه روزه عازم مکزیک شود و پس از آن به کوبا سفر کند.

" رائول کاسترو "، رئیس‌جمهور کوبا و اسقف‌های کاتولیک این کشور روز ۲۶ مارس در فرودگاه شهر " سنتیاگو " از پاپ بندیک شانزدهم استقبال خواهند کرد.

پاپ در مراسم عشای ربانی در شهر سنتیاگو کوبا به مناسبت چهارصدمین سالگرد کشف مجسمه " بانوی نیکوکاری " در این کشور شرکت خواهد کرد.

مجسمه این قدیسه کوبایی در سال ۱۶۱۲ در پی یک طوفان در آب‌های شرقی این کشور توسط ماهیگیران کشف شد و گفته می‌شود این مجسمه با وجود طوفانی بودن دریا، کاملا خشک بود.

هفته گذشته یک نسخه بدل از این مجسمه پس از ۱۶ ماه که به منظور زیارت مسیحیان سراسر کوبا را طی کرد، به سفر خود پایان داد.

پاپ پس از شرکت در این مراسم به هاوانا خواهد رفت و در مراسم عشای ربانی که در میدان انقلاب برگزار می‌شود، شرکت می‌کند. در سال ۱۹۹۸ نیز ژان پل دوم در این میدان مراسم دعا را به جای آورده بود.

در دهه ۱۹۹۰ روابط کوبا و کلیسای کاتولیک بهبود پیدا کرد و سفر پاپ ژان پل دوم در سال ۱۹۹۸ به کوبا، به بهبود این روابط کمک کرد. اوج روابط خوب دو طرف در سال ۲۰۱۰ بود که رائول کاسترو، رئیس‌جمهور کوبا توافقی را با کلیسا انجام داد تا زندانیان سیاسی را آزاد کند.


هنوز مشخص نیست که آیا پاپ بندیک شانزدهم با " فیدل کاسترو "، رهبر ۸۵ ساله انقلاب کوبا ملاقات می‌کند یا خیر.

هزاران کاتولیک کوبایی در مراسم عشای ربانی که به مناسبت پایان سفر شانزده ماهه مجسمه قدیسه کوبایی در این جزیره برگزار شد، شرکت کردند. چندین شخصیت ارشد سیاسی و نیز رهبران کلیسا نیز در این مراسم که در خلیج هاوانا و در فضای باز برگزار شد، حضور داشتند.

پس از انقلاب کوبا در سال ۱۹۵۹، این اولین بار است که این مجسمه در کوبا گردانده شد.

نشانه دیگری از بهبود روابط میان کلیسا و دولت، حضور شخصیتهای بلندپایه سیاسی از جمله "استفان لازو"، معاون رئیسجمهوری و "برونو رودریگز"، وزیر امور خارجه کوبا، در مراسم ادای احترام به قدیسه کوبایی بود.