نخست وزير الجزاير در واكنش به اظهارات اخير"رجب طيب اردوغان " همتاي ترك خود ، از آنكارا خواست كه "با خون مردم الجزاير تجارت نكند".

اردوغان نخست وزیر ترکیه اخیرا در واکنش به تصویب قانون " مجازات منکرین قتل عام ارامنه " در پارلمان فرانسه، پاریس را به ارتکاب کشتار جمعی در الجزایر متهم کرد.

به گزارش العالم به نقل از منابع خبری، " احمد اویحیی " روز شنبه در کنفرانسی خبری گفت: به دوستان ترک خود می گوئیم که با خون ما تجارت نکنید، هر کسی در دفاع از منافع خود آزاد است ولی هیجکس نمی تواند با خون مردم الجزایر معامله کند.

نخست وزیر الجزایر خاطرنشان کرد: ترکیه ۳ روز پس از آغاز تجاوز سال ۱۸۳۰، الجزایر را به فرانسوی ها تقدیم کرد و در سازمان ملل متحد به همه طرح های تأمین کننده منافع الجزایر پیش از استقلالش در سال ۱۹۶۲ رأی منفی داد.

اردوغان با اشاره به قربانیان جنگ استقلال الجزایر از استعمار فرانسه گفته بود: ۱۵ درصد از مردم الجزایر از سال ۱۹۴۵ به دست فرانسوی ها کشته شدند. این، قتل عام است.

جنگ استقلال الجزایر از استعمار فرانسه از سال ۱۹۴۵ تا ۱۹۶۲ ادامه داشت.

اویحیی که رییس حزب ملی دموکراتیک الجزایر است، گفت: ترکیه به نحوی در همه جنایاتی که فرانسه در الجزایرمرتکب شده، دست داشته است.

وی افزود: ترکیه عضو پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) است و فرانسه با تسلیحات ناتو با مردم الجزایر می جنگید لذا ناگزیر گلوله هائی که مردم الجزایر با آن کشته شدند، باید ساخت ترکیه باشد.

نخست وزیر الجزایر تاکید کرد: ما فرانسه را مجبور به عذرخواهي خواهيم كرد.