روزنامه تهران امروز نوشت: در آستانه سفر رئيسجمهور كشورمان به آمريكاي لاتين، ايالات متحده آمريكا از كشورهاي منطقه خواست روابط خود با ايران را تقويت نكنند.
این تلاشها در حالی صورت می‌گیرد که کشورمان اخیرا با رزمایش مقتدرانه خود در آبهای جنوبی کشورمان، اعلام کرد که در صورتی که آمریکا به تحرکات خود برای اجماع جهانی جهت تحریم نفتی ایران ادامه دهد، تنگه هرمز را خواهد بست.
در حالی‌که هنوز چندی از پایان مانور دریایی ایران در تنگه هرمز نگذشته است، ‌ روزنامه آمریکایی لس آنجلس تایمز ادعا کرد، یک روز پس از تهدید کشورمان مبنی بر عدم بازگشت یک ناو هواپیمابر آمریکا به آب‌های خلیج‌فارس، یک کشتی ماهیگری ایران با ۱۳ ماهیگیر از سوی نیروی دریایی آمریکا در دریای عمان از دست دزدان دریایی سومالیایی نجات یافت.
بنا بر گزارش این روزنامه، روز پنج شنبه یک لنج(نوعی شناور) ماهیگیری ایران پس از هفته‌ها اسارت از سوی ۱۵ دزد دریایی سومالیایی، با ایجاد تماس رادیویی با ناو آمریکایی خبر از ربوده شدن خود داد.
ناو آمریکایی با حضور در محل ضمن نجات ماهیگران ایرانی ۱۵ دزد دریایی سومالیایی را دستگیر کرد. رسانه‌های آمریکا که این خبر را در سطح وسیعی پوشش دادند، تلاش کردند تا اقدام نیروهای آمریکایی را به صورت بسیار برجسته نشان دهند و در‌این‌رابطه مدعی اقدام بشر دوستانه آمریکا شدند.
اگرچه رامین مهمانپرست، ‌ سخنگوی دیپلماسی کشورمان، تلاش برای رهایی دریانوردان از محاصره دزدان دریایی سومالی را اقدامی انساندوستانه دانسته که همه کشورها باید چنین تلاشی برای مقابله با دزدی دریایی داشته باشند تصریح کرد که همانطور که نیروی دریایی ایران تاکنون ملوانان سایر کشورها را از دست دزدان دریایی نجات داده است، همه کشورهامسئولیت دارند با توجه به توانایی‌هایی خود، برای مبارزه با دزدان دریایی تلاش کنند اما اقدام اخیر نیروهای دریایی آمریکا نمی‌تواند سرپوشی بر سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه کشورمان باشد که اخیرا لابی‌های ضد ایرانی خود را شدت بخشیده است.

تشدید فشارهای آمریکا
در سال‌های اخیر اتخاذ اقداماتی جهت جلوگیری از دستیابی ایران به دانش صلح آمیز هسته‌ای یکی از سیاست‌های خصمانه و مداخله جویانه ثابت آمریکا علیه کشورمان بوده است.
در این راستا آمریکا جنگ روانی گسترده‌ای را در سطح جهان به راه انداخته است تا نشان دهد، برنامه هسته‌ای ایران ماهیتی غیر صلح آمیز داشته و نظامی است. آمریکا در راستای تامین هدف خود مبنی بر جلوگیری از تحقق حقوق هسته‌ای ایران از مبادرت به تهدیدات نظامی نیز ابایی نداشته است.
آمریکا همچنین فشارهای زیادی را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و اعضای آن وارد ساخته تا ایران را از پیگیری حقوق خود در این زمینه منصرف نماید.
واشنگتن در چارچوب اقدامات خصمانه خود در حرکتی سیاسی در ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل نیز کوتاهی نکرد. در همین راستا و به دنبال سفر آتی رئیس‌جمهور کشورمان به آمریکای لاتین، ‌ ویکتوریا نولاند، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در راستای تحرکات ضد ایرانی روز جمعه درباره سفر رئیس‌جمهور ایران به ونزوئلا اظهار کرد که ایران در حالی که تحت فشار بین‌المللی به دلیل برنامه هسته‌‌ای قرار دارد درصدد یافتن کشورهای دوست است.
وی گفت: ما برای کشورها در سراسر جهان با وضوح اعلام کرده‌ایم که اکنون زمان تعمیق روابط، نه روابط امنیتی و نه روابط اقتصادی با ایران نیست.
از سوی دیگر یک هیات آمریکایی که ریاست آن را اریک کانتور، رهبر اکثریت‌جمهوریخواه در مجلس نمایندگان آمریکا بر عهده دارد، به منظور بررسی برنامه هسته‌ای ایران هفته آینده عازم کشورهای منطقه می‌شود. کانتور در رابطه با این سفر اعلام کرد که به منظور یافتن سازوکارهایی برای اعمال فشار به ایران، هفته آینده به فرانسه، قطر، ترکیه، عربستان و امارات سفرخواهد کرد.
در جریان افزایش تلاش‌های آمریکا برای تشدید فشارها بر ایران‌، این کشور به دنبال رایزنی بیشتر با هند، روسیه، چین و سایر کشورهای جهان در مورد تقویت اجرایی کردن تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران به ویژه در مورد محدود کردن وابستگی‌شان به نفت ایران است.
این اقدامات ضد ایرانی آمریکا در حالی در جریان است که به دنبال آزاد‌سازی ماهیگیران ایرانی توسط نیروهای آمریکایی، ‌ رسانه‌های این کشور سعی در بهره‌برداری از این موضوع نمودند و این اقدام آمریکا را گامی مثبت نسبت به ایران فرض نمودند.
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این رابطه مدعی شده که نجات ۱۳ ماهیگیر ایرانی توسط ناو رزمی آمریکایی، می‌تواند نشانی از تلاش بشردوستانه نیروی دریایی آمریکا به ایران باشد.
نولاند در پاسخ به اینکه آیا این اقدام ناو آمریکایی می‌تواند به کاهش تنش‌های اخیر میان واشنگتن و تهران کمک کند، گفت که مقام‌های ایرانی باید به این پرسش پاسخ دهند اما بی‌تردید این اقدامی بشردوستانه از سوی نیروهای آمریکایی بود که ماهیگیران را نجات دهند، به آنها آب و غذا داده و پس از حصول اطمینان از سلامت آنها، مقدمات بازگشتشان به ایران را فراهم کنند.
بنابراین آمریکایی‌ها با جوسازیهای رسانه‌ای درصدد هستند تا از اقدام به آزاد‌سازی ملوانان ایرانی در کاهش تنش‌های این کشور با ایران به نفع خود استفاده کنند.
در حالی‌که در روندی خصمانه همچنان سیاست منزوی ساختن کشورمان را ادامه می‌دهند به گونه‌ای که رئیس اسبق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) در سخنانی ضد ایرانی نسبت به ادامه فعالیت صلح آمیز هسته‌ای ایران هشدار داده و کشورهای جهان را به اتحاد علیه جمهوری اسلامی فراخواند.
تلاش برای انزوای منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران که به عنوان یک دستورالعمل اصلی در راهبرد کلان آمریکا نسبت به ایران وجود دارد، پس از شکل گیری تحولات جدید در منطقه و نظام بین‌الملل، شتاب بیشتری گرفته است.
آمریکا طی ماه‌های اخیر، فشار و تهدیدهای بین‌المللی علیه ایران را افزایش داده و برنامه‌های صلح آمیز هسته‌ای کشورمان را با اتهاماتی بی‌اساس دارای ابعادی نظامی می‌داند در حالی‌که این تحریم‌ها و فشارها نه تنها نتوانسته ایران را در ادامه برنامه‌های خود تضعیف کند و مسئولان کشورمان با اتخاذ سیاست های راهبردی درست توانسته‌اند این تحرکات خصمانه را خنثی کنند بلکه نتایج کاملاً معکوسی نیز درپی داشته باشد.
چنانچه آمریکا هنوز نتوانسته برخی از متحدان خود و کشورهای چین و روسیه را در زمینه نحوه برخورد با ایران با خود همراه سازد.
در حال حاضر، آمریکا در فضایی پر از تناقض بازی می‌کند. باراک اوباما تحریم بانک مرکزی ایران را امضا می‌کند. سخنگوی این کشور خواهان همکاری بیشتر کشورها برای منزوی کردن ‌ ایران است و بلافاصله همزمان با رخداد تازه وقوع یافته در رابطه با آزاد‌سازی ملوانان ایرانی، آن را نشانه نوع دوستی آمریکایی‌ها نسبت به ایران می‌داند.
از سوی دیگر، جمهوری اسلامی ایران در واکنش به فشارهای خصمانه دشمنان، گفته اگر لازم شود تنگه هرمز را می‌بندد‌ درحالی‌که موفق شده برای نخستین بار از رآکتور تحقیقاتی تهران به عنوان محلی برای آزمایش میله‌های سوخت استفاده کند و همراه با آن در روندی مسالمت‌آمیز، ‌ آمادگی خود را برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای اعلام کرده است.
اما به نظر ميرسد كه آمريكا با اقدامات اخير خود در افزايش تنشها عليه كشورمان، در روند اعتمادسازي براي بهبود مناسبات روشي معكوس در پيش گرفته كه چشماندازي نه چندان مثبت در تعاملات را ترسيم ميكند.