ادعایی درباره حمله با لیزر به هواپیماهای آمریکایی بر فراز جیبوتی

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) روز پنجشنبه اعلام کرد در چند هفته اخیر، هواپیماهای آمریکایی بر فراز آسمان جیبوتی هدف حمله لیزری از جانب پایگاه‌های نظامی چین قرار گرفته اند. این وزارتخانه اعلام کرد در پی این حملات، خلبانان آمریکایی دچار جراحت‌های جزئی شده اند.

دانا وایت، سخنگوی پنتاگون، در جمع خبرنگاران مدعی شد: «این‌ها رخدادهایی بسیار جدی هستند. تاکنون دو مورد جراحت گزارش شده است.»

وایت ادعا کرد آمریکا اطمینان دارد اتباع چینی از این لیزرها استفاده کرده اند و افزود شکایتی رسمی درباره این مسئله علیه چین تنظیم شده است.

پیش از این مقامات پنتاگون در گفتگو با رسانه‌های داخلی ادعا کرده بودند در پی حمله با لیزر، دو خلبان آمریکایی یک هواپیمای ترابری سی-130 دچار آسیب‌های چشمی شده اند.

هنگامی که از وایت درباره واکنش پنتاگون نسبت به استقرار سامانه‌های زمین به هوای چین در سه پایگاه در دریای جنوبی چین پرسیده شد، وی خاطر نشان کرد واشنگتن نسبت به استقرار نیروهای نظامی در جزایر مصنوعی در این منطقه نگرانی‌های خود را بیان کرده است.

سخنگوی پنتاگون مدعی شد: «ما به انجام عملیات خود ادامه می‌دهیم و اطمینان حاصل خواهیم کرد که چینی‌ها درک می‌کنند اقیانوس آرام گذرگاهی تجاری است و نمی‌توانند و نباید خصومت‌آمیز رفتار کنند.»

وایت همچنین گفت هواپیماهای آمریکایی مدت‌هاست که مورد حمله لیزری قرار می‌گیرند؛ اما در چند هفته اخیر به شمار این حوادث افزوده شده است.