"ایمن نور" رئیس حزب الغد در گفتوگو با فارس در قاهره به تبیین اوضاع جاری در این کشور به ویژه حوادث میدان التحریر، انتخابات پارلمانی، تدوین قانون اساسی و انتخابات ریاست جمهوری آینده و رابطه با ایران می پردازد میپردازد.
حزب الغد(حزب فردا) یک حزب سیاسی لیبرال سکولار است که در سال ۲۰۰۴ توسط " ایمن نور " تاسیس شد.
ایمن نور در اولین انتخابات ریاست‌ جمهوری مصر که در سال ۲۰۰۵ برگزار شد، پس از حسنی مبارک و تنها با تفاوت ۷ درصد آراء پس از حسنی مبارک، رئیس جمهور مخلوع مصر در جای دوم قرار گرفت.

بروز اختلاف
از سپتامبر ۲۰۰۵ میان ایمن نور و " موسی مصطفی موسی " برسر تصدی ریاست حزب نزاع شدیدی درگرفت تا این‌که سرانجام در می ۲۰۱۱ کمیته امور حزب موسی را به ریاست حزب برگزید.

اتهامات وارده به حزب
کاندیدای این حزب در اولین انتخابات ریاست جمهوری مصر که در سال ۲۰۰۵ طی دوره زمامداری مبارک برگزار شد، در میان چندین کاندیدا رتبه دوم را احراز کرد، اما مدتی بعد تمام رهبران حزب الغد به اتهام دست داشتن در جعل وکالتنامه‌ها و همچنین اتهامات دیگری که گفته می‌شد، انگیزه‌های سیاسی در پس آن نهفته بود، به زندان افکنده شدند.

اهداف حزب
حزب اهداف خود را در شعار " به عنوان یک مصری به مصر دیگری می‌اندیشیم " خلاصه کرده است.

در سال ۲۰۰۴ ایمن نور، وکیل مصری حزب غد را پایه‌گذاری کرد، اما بعد از بروز اختلاف با رهبری حزب از آن جدا شد. این حزب در اولین انتخابات ریاست جمهوری مصر که در سال ۲۰۰۵ طی دوره زمامداری مبارک برگزار شد، در میان چندین کاندیدا رتبه دوم را احراز کرد، اما مدتی بعد رهبران آن به اتهام دست داشتن در جعل وکالتنامه‌ها و همچنین اتهامات دیگری که گفته می‌شد، انگیزه‌های سیاسی در پس آن نهفته بود، به زندان افکنده شدند.
ایمن نور از طریق کار در مطبوعات که تاکنون نیز در آن مشغول به فعالیت بوده، وارد فعالیت‌های سیاسی شد تا به مدت ربع قرن در این حرفه مشغول به‌ کار باشد.

متن کامل این مصاحبه به صورت سوال و جواب در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

سخن گفتن درباره انتخابات ریاست جمهوری مصر زود است

نور در پاسخ به این سوال که انتخابات ریاست جمهوری آینده مصر را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: تاکنون تصویر روشن و شفافی از این انتخابات در دست نیست، اما هرچه به زمان برگزاری آن نزدیک می‌شویم، این تصویر شفاف‌تر و روشن‌تر می‌شود؛ شاید پس از تشکیل کمیته جدید تدوین قانون اساسی بتوان تصویری ارائه داد، اما به هر روی کاندیداهایی در این انتخابات با جدیت شرکت می‌کنند و تلاش می‌کنند بر مردم تاثیر نیز بگذارند، که امیدوارم یکی از آنها من باشم.

خود را نماینده نسل جوان مصر می‌دانم

وی در ادامه می‌افزاید: شاید بتوان گفت که من تنها کسی هستم که نماینده نسل میان‌سال مصر هستم، چون مابقی کاندیداها افرادی پا به سن گذاشته هستند که تجربه بسیاری نیز در دنیای سیاست دارند؛ خود را نماینده جریان لیبرال‌ها دانسته و تلاش می‌کنم که همواره بازگو کننده ستمی باشم که بر ملت مصر رفته است، چون خود را از جمله افرادی می‌بینم که مورد ظلم و ستم واقع شده‌ام، بنابراین خود را نمانیده کسانی معرفی می‌کنم که در دوران حاکمیت حسنی مبارک تحت انواع ظلم‌ها و ستم‌های اقتصادی و سیاسی و اجتماعی قرار گرفته‌اند.

از نوجوانی در فعالیت‌های سیاسی مشارکت داشتم

نور در ادامه افزود: شاید خود را تنها کاندیدای با تجربه مصر بدانم چون دارای تجربه شرکت در انتخابات ریاست جمهوری حتی پیش از سال ۲۰۰۵ هستم، ‌ همچنین تجربه‌ام از اینجا نشات می‌گیرد که از ده‌سال پیش کم سن و سال‌ترین نماینده پارلمان بشمار می‌آمدم و از دوران راهنمایی تا پایان متوسطه با جنبش دانش آموزی در ارتباط بودم و فعالیتم در پارلمان به شهادت بسیاری از طرف‌های مسئول و نمایندگان حاضر در پارلمان‌های سابق خاص و متمایز بود و مهارت و تجربه‌ای واقعی در حل مشکلات مردم دارم، ‌ چون غم و اندوه آنها را غم و اندوه خود می‌دانم.

این کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری مصر در معرفی بیش از پیش خود گفت که ۴۶ سال دارد و تصور نمی‌کند که فاصله چندانی با نسل جوان مصر داشته باشد، به ویژه آن که اکثر بنیانگذاران حزب الغد و رهبرانش هم اکنون جوانان مصری هستند، افزون بر این‌که وی طی سال‌های تحصیل در جنبش‌های دانش‌آموزی مشارکت داشت و همین موجب می‌شود تا به نسل جوان نزدیک‌تر باشد و خواسته‌های آنها را بهتر دریابد و درک کند.

شرکت در انتخابات ۲۰۰۵ با هدف مقابله با حسنی مبارک بود

وی شرکت در انتخابات ۲۰۰۵ را با هدف مقابله با حسنی مبارک عنوان کرد و بیش از آن که آن تصمیم، تصمیمی حزبی باشد، تصمیمی شخصی بود، اما هدف از شرکت در انتخابات آینده مصر مبارزه با بقایای نظام برمی‌شمارد، به همین دلیل این تصمیم را تصمیم فردی یا حزبی نمی‌داند، بلکه آن را تصمیم و خواسته یک نسل برمی‌شمرد، آن هم نسل میان‌سال مصر که همچنان اعتقاد دارد، حق و حقوقش آن‌گونه که باید براورده نشده و باید در این راه بیش از هر چیز مسئولیت‌پذیر باشد.

شورای عالی نظامی باید به خواسته مردم در واگذاری قدرت تن دهد

ایمن نور درباره حوادثبه وقوع پیوسته در التحریر و واکنش‌های اعمال شده توسط شورای عالی نظامی مصر گفت که انقلاب مصر با خارج کردن مصر و خانواده‌اش از عرصه سیاسی مصر کار بسیار بزرگی انجام داد، اما همچنان با چالش‌های بزرگی مواجه است، مثلا شهروندان مصری باید بازتاب‌های این انقلاب را احساس کنند که یکی از آنها بهبود وضعیت معیشتی آنهاست که این از جمله چالش‌های کلان به‌شمار می‌آید؛ اما درباره چالش‌های کوچک‌تر مانند امنیت و ثبات؛ این چالش‌ها تنها پس از رهایی از بقایای رژیم سابق و ستون پنجم امکان پذیر است. شهروندان مصری عزت و کرامت خود را طی انقلاب ۲۵ ژانویه بازستاندند، اما هم اکنون می‌خواهند حقوق خود را بازستانند و من از شورای عالی نظامی مصر می‌خواهم بیش از پیش در قبال حوادثجاری در کشور از خود خویشتن داری نشان دهد و هرچه سریع‌تر قدرت را به غیر نظامیان تحویل دهد چراکه این خواسته مردم مصر است.

هر روز شاهد شکنجه در زندانهای مصر هستیم

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری مصر درباره فیلم پخش شده در فیس‌بوک که نظامیان مصری که با باتوم به سر یک شهروند بازداشت شده این کشور زده و او را مورد صرب و شتم قرار می‌دهند، گفت: خودم بارها در زندان‌های رژیم سابق تحت انواع و اقسام شکنجه‌ها و آزارها و اذیت‌ها قرار گرفتم، اما چنین صحنه‌هایی که از آن سخن می‌گویید، موارد عادی و طبیعی است که ما هر روز در زندان‌های مصر با آن مواجه هستیم.

رابطه با ایران برای مصر فراتر از یک مسئله استراتژیک است

ایمن نور درباره توسعه و گسترش روابط ایران و مصر و این‌که در برابر توسعه و گسترش این روابط چه چالش‌ها و موانعی یا فرصت‌هایی وجود دارد، گفت: بازگشت به روابط عادی با ایران تنها یک موضوع و مسئله استراتژیک نیست که ریشه در دلایل سیاسی داشته باشد، بلکه به نظر من هم‌گام و همراه بودن با ایران موجب حل بسیاری از تعارض‌ها و تناقض‌ها می‌شود؛ اگرچه در این راه حساسیت‌های بین المللی هم وجود دارد، اما منافع واقعی مصر در گرو بازگشت این روابط به شکل عادی ان یعنی سرمایه‌گذاری و استفاده از توان‌مندی‌های دو جانبه و همکاری‌های منطقه‌ای با احترام گذاشتن به منافع خاص و ویژگی‌های هر کشور است و در این میان ما هیچ‌گونه بیم و واهمه‌ای از نقش ایران در منطقه نداریم و باید به این موضوع اعتراف کنیم، همان‌گونه که باید اعتراف کنیم اخوان المسلمون در مصر دارای جایگاهی مهم هستند و این موضوع پس از انتخابات پارلمانی کنونی که حزب آزادی و عدالت، شاخه سیاسی جماعت اخوان المسلمون موفق شد، بیشترین آرا را به خود اختصاص دهد به اثبات رسید.

ائتلاف دموکراتیک با اخوان المسلمون را حفظ می‌کنیم

ایمن نور درباره روابط آینده خود با اخوان المسلمون گفت که ائتلاف دمکراتیک با اخوان المسلمون تنها یک ائتلاف صرفا انتخاباتی نبود، ‌ بلکه ائتلافی سیاسی است که حتی پس از انتخابات هم ادامه می‌یابد، با این حال من از هر ائتلاف لیبرالی که تمام نیروهای سیاسی لیبرال را در خود گرد آورد استقبال می‌کنم و تا آن زمان ما ائتلاف خود با آزادی و عدالت را ادامه می‌دهیم.
وی ایجاد شک و شبهه بواسطه برخی در لیست‌ ائتلاف دمکراتیک از جمله آزادی و عدالت را محکوم و تاکید کرد این اقدامات موجب ایجاد برخی بیم و هراس‌های بی‌مورد در میان مردم می‌شود، در حالی که ائتلاف متعهد شده، عدالت و مساوات را برقرار و از بروز فتنه‌ها و اختلافات جلوگیری کند.

کمیته قانون اساسی تدوین قانون اساسی جدید را برعهده دارد

درباره این‌که سرانجام چه گروهی قانون اساسی مصر را تدوین خواهد کرد، ایمن نور گفت که بی‌تردید مسئولیت تدوین قانون اساسی جدید برعهده کمیته‌ای است که به دستور مجلس ملت تشکیل خواهد شد و مهمترین هدف این قانون خدمت به مصر و مصری‌ها خواهد بود.

در توافقنامه کمپ‌دیوید تجدید نظر خواهیم کرد

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری مصر درباره آینده روابط مصر و اسرائیل و این‌که در توافقنامه کمپ‌دیوید تجدید نظر خواهید کرد یا خیر، گفت که توافقنامه صلح با اسرائیل نیازمند برخی اصلاحات و تعدیلات است و صلح عادلانه به امنیت مصر خدمت خواهد کرد، چون ما خواهان جنگ نیستیم و مصر توان ریسک پذیری به ویژه در این شرایط سخت را ندارد، با این حال مصر هیچ‌گاه عزت و کرامت خود را زیر پا نخواهد گذاشت و در این تردید نیست که توافقنامه کمپ‌دیوید نیاز به بازنگری و تجدید نظر دارد و ما به دنبال دست یافتن بر تمام حقوق خود هستیم و مصر کنونی با مصر مبارک تفاوت بسیار دارد.

اسرائیل باید به قتل و کشتار فلسطنی‌ها پایان بدهد

و سرانجام اینکه درباره موضوع فلسطینی و گروههای مقاومت، ایمن نور گفت که آینده فلسطین وابسته به آینده مصر و میزان ثبات و استقرار حاکم بر این کشور است، با این حال باید تمام تلاش خود را برای حل ریشهای و اساسی قضیه فلسطینی که تضمین کننده احقاق حقوق ملت فلسطین و تمام گروههای مقاومت و متوقفکننده خشونت بر آنها و وادار کننده اسرائیل به احترام گذاشتن به قوانین بین المللی باشد و قتل و کشتار و آوارگی ملت فلسطین را متوقف کند، متمرکز کنیم.