احتمال انصراف نامزد ترامپ برای ریاست سازمان سیا

 دو تن از مقامات ارشد دولتی آمریکا روز یکشنبه اظهار کردند «جینا هسپل»، نامزد پیشنهادی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، برای سمت مدیریت سازمان سیا (آژانس اطلاعات مرکزی) اعلام کرده است احتمالا به دنبال گفت‌وگوهای جنجالی درباره برنامه‌ بازجویی‌های خشن او و امکان لکه‌دار شدن شهرتش و سازمان سیا، از نامزدی خود کناره‌گیری کند.

مقامات کاخ سفید روز جمعه هسپل را  برای شرکت در جلسه تایید صلاحیت او در سنای آمریکا آماده می‌کردند؛ جایی که پرسش‌هایی درباره نقش هسپل در بازجویی مظنونین حادثه تروریستی 11 سپتامبر، از او پرسیده می‌شود. شکنجه‌هایی که نامزد سیا در آن‌ها دست داشته است به شدت محکوم شده‌اند.

به گفته مقامات، در نشست کاخ سفید، هسپل پیشنهاد داد از نامزدی خود کناره‌گیری کند. او معتقد است که حضورش در شکنجه‌های سازمان سیا بر روند تایید صلاحیت او در سنا تاثیر خواهد گذاشت.

هسپل که احتمالا به عنوان اولین زن در راس سازمان سیا خدمت خواهد کرد، اولین افسر عملیاتی است که پس از چندین دهه برای سمت مدیریت سازمان نامزد می‌شود. او تقریبا به طور کامل مخفیانه خدمت کرده است و بیشتر پیشینه کاری او محرمانه است.

دموکرات‌های کنگره آمریکا می‌گویند او باید رد صلاحیت شود، زیرا ریاست یک پایگاه نظامی مخفی در تایلند را بر عهده داشته که دو مظنون تروریستی را با استفاده از تکنیک غرق مصنوعی، مورد شکنجه قرار داده است.

به گفته مقامات دولتی، هسپل به قانون‌گذاران گفته است در برابر هرگونه تلاش برای احیای مجدد برنامه وحشیانه شکنجه‌گری ایستادگی خواهد کرد.

این مقامات دولتی در ادامه اظهار داشتند، هسپل از این که به سرنوشتی مشابه «رونی جکسون»، نامزد منتخب رئیس‌جمهور آمریکا برای سمت وزارت کهنه سربازان آمریکایی، که به علت برخی اتهامات از سمت خود کناره‌گیری کرد، دچار شود بسیار رنج می‌برد.

پس از پیشنهاد هسپل برای کناره‌گیری از سمت خود، کارمندان کاخ سفید تلاش کردند او را مجاب کنند که از حمایت کامل رئیس‌جمهور برخوردار است.

یک مقام دیگر در کاخ سفید در این مورد گفت، او نیز مانند نامزد‌های دیگر با موانعی روبه‌رو است، اما دوباره به مسیر بازگشته است.

هسپل در جلسه تایید صلاحیت خود و سپس برای به دست آوردن رای کامل در کمیته اطلاعاتی مجلس سنا با سناتورهای آمریکا به مذاکره خواهد پرداخت.

او از حمایت مقامات سابق اطلاعات، مقامات دیپلماتیک، نظامی و امنیتی کشور برخوردار است؛ اما در طرف مقابل با گروهایی مانند اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا روبه‌رو است که می‌گویند او باید در برابر اقدامات برای شکنجه در بازجویی ایستادگی می‌کرد.