به گزارش جهان نیوز،"پرویز مشرف" شب گذشته اعلام کرد که تا پایان ماه جاری میلادی به پاکستان بازمی گردد. این در حالی است که اسلام آباد پیشتر اعلام کرده بود در صورت بازگشت مشرف به پاکستان، پلیس وی را به اتهام دخیل بودن در ترور "بی نظیر بوتو" نخست وزیر اسبق این کشور، بازداشت می کند.

بر همین اساس اولین چالش مشرف در بدو ورود به پاکستان برخورد با حکم جلبش خواهد بود. اما نکته مهم در این رابطه آن است که مشرف چند روز قبل در مصاحبه با رسانه های صهیونیستی گفته بود که از نظر وی برقررای رابطه با رژیم اسرائیل مشکلی ندارد و وی در صورت رسیدن به قدرت در این راه گام برمی دارد.

مشرف در اولین گفتگوی خود با یک روزنامه صهیونیستی اظهار کرده بود: روابط با اسرائیل به نفع پاکستان است. ما در پاکستان به خاطر فلسطین همیشه ضد اسرائیل بوده‌ ایم زیرا مردم پاکستان طرفدار فلسطینیان هستند و نگران موقعیت آنها هستند. از همان ابتدا یعنی زمانی که ما استقلال خود را کسب کردیم و یک سال بعد از آن اسرائیل موجودیت یافت، ما طرفدار فلسطین بودیم.

مشرف در پاسخ به این که آیا افراد زیادی در پاکستان دارای این نقطه نظر هستند یا خیر، اظهار داشت: من اینگونه فکر می کنم. من چندین سال پیش با چنین موضعی شروع به سخن گفتن کردم. من در کنگره یهودیان آمریکا و سپس در رسانه ها درخصوص این موضع صحبت کردم و واکنش ها مثبت بود. روزنامه‌ها و افکار عمومی نیز واکنش مثبتی نشان دادند. سپس من دست به این ابتکار عمل زدم که وزیر خارجه پاکستان با وزیر خارجه اسرائیل به طور مستقیم در ترکیه دیدار و گفتگو کند و این دیدار نیز با بازخورد مثبت رو به رو شد.

اینکه چرا مشرف در این موقعیت زمانی سخن از رابطه با رژیم صهیونیستی می کند خود جای تحلیل دارد که بدون شک کسب حمایت آمریکا از بازگشت ژنرال به قدرت، یکی از مهمترین دلایل آن است.

موقعیت متزلزل زرداری

مشرف در حالی آهنگ بازگشت به پاکستان را سرداده که " آصف علی زرداری " رئیس جمهور فعلی این کشور از موقعیت چندان مستحکمی برخوردار نیست و ماجرای آذرماه و افشای ارسال نامه استمداد کمک زرداری از آمریکا برای کاهش قدرت ارتش پاکستان موجب شده تا وی مورد غضب نظامیان قرار بگیرد و حتی سخن از استعفای او به میان بیاید اما زرداری که ترور همسرش بی نظیر بتو موجب شد تا بر مسند قدرت تکیه بزند اعلام کرده که به هیچ وجه قصد کنار رفتن را ندارد.

در پاکستان توازنی بین قدرت ارتش و حکومت غیرنظامی این کشور وجود ندارد. نظامیان بارها دولتهای غیرنظامی این کشور را که فکر می‌ کردند خلاف سیاست آنها حرکت کرده، ساقط کرده و حکومت نظامی برپا کرده اند.



بر همین اساس هم اکنون در پاکستان، فشار احزاب مخالف و ارتش این کشور بر دولت آصف‌علی زرداری، رئیس جمهوری این کشور شدیدتر شده است. دلیل این فشار این است که دولت او متهم است که با کشته ‌شدن اسامه بن ‌لادن در خاک پاکستان، نامه‌ ای محرمانه به ارتش آمریکا فرستاده و خواهان کمک آمریکا برای تضعیف قدرت ارتش پاکستان شده‌ است.

" منصور اعجاز " یک بازرگان پاکستانی ‌الاصل آمریکایی اعتراف کرده که حسین حقانی، سفیر بانفوذ پاکستان در واشنگتن این نامه را تدوین کرده و به‌ واسطه او در اختیار دریاسالار مایک مولن، رئیس پیشین ستاد مشترک ارتش آمریکا قرار گرفته ‌است.

از سوی دیگر تحرکات " عمران خان " قهرمان افسانه ای کریکت پاکستان نیز موجب شده تا موقعیت زرداری پیش از پیش متزلزل شود بطوریکه هم اکنون عمران خان محبوب ترین فعال سیاسی پاکستان محسوب می شود.

ارتش پاکستان با ژنرال یا علیه ژنرال

این تحولات در حالی رخ می دهند که ارتش در پاکستان همچنان قدرت اصلی را در دست دارد و مشخص نیست که با ادامه روند فعلی ژنرال های پاکستانی به سمت مشرف گرایش پیدا می کنند؟ حامی زرداری باقی می مانند؟ و یا آنکه بار دیگر خود زمام حکومت را در دست می گیرند؟

پس از پایان دوران ریاست جمهوری "پرویز مشرف" در پاکستان و انتخاب رئیس جمهور از طریق انتخابات تصور می شد که این کشور نیز در مسیر دموکراسی قرار گرفته و دیگر نظامیان آن قدرت دوران مشرف را ندارند، اما تقابل آنها با زرداری و تجربیات سال های گذشته این کشور، اینطور نشان می دهد که پاکستان تا رسیدن به دموکراسی راه درازی را پیش رو دارد.