تردید "محمود عباس"

 نیمه ماه جاری (اردیبهشت) بود که «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی با صدور بیانیه‌ای از اظهاراتش در مورد واقعه ادعایی که صهیونیست‌ها آن را «هولوکاست» می‌خوانند، در نشست شورای ملی فلسطین، پوزش خواست.

عباس در نشست مذکور بدون نام بردن مستقیم از «هولوکاست» گفته بود، کشتار جمعی از یهودیان اروپا توسط نازی‌ها، به دلیل فعالیت‌های اقتصادی آنها بوده و نه یهودی‌ستیزی.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین ادامه داده بود نقش یهودیان در جامعه «رباخواری، بانکداری و چیزهایی شبیه به این» بوده است؛ وی در ادامه به چند کتاب نویسندگان یهودی نیز به عنوان سند اشاره کرده بود.

این اظهارات عباس با واکنش تند سران رژیم صهیونیستی از جمله «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر قرار گرفت و رئیس تشکیلات خودگردان ناچار به عذرخواهی شد.

عباس در عذرخواهی خود گفت: هدفش خشمگین کردن یهودیان نبوده و کاملا برای دین یهودی احترام قائل است.او در ادامه، هولوکاست را محکوم و آن را شنیع‌ترین فاجعه تاریخ قلمداد کرد.

رسانه دکتری محمود عباس

«الوجه الآخر: العلاقات السریة بین النازیة والصهیونیة» (نمای دیگر: روابط محرمانه میان نازیسم و صهیونیسم) عنوان کتابی از محمود عباس است که در سال 1984 به زبان عربی منتشر شده و درواقع رساله دکترای وی تحت عنوان « العلاقة بین النازیة وقادة الحرکةالصهیونیة» (رابطه میان نازیسم و رهبران جنبش صهیونیسم) است که در سال 1982 از آن دفاع کرد.

عباس در این کتاب می‌گوید، در آنچه هولوکاست نامیده می‌شود، مبالغه شده است و صهیونیست‌ها، داستان قتل چند میلیون یهودی را ساخته‌اند. وی سپس این موضوع را «دروغ بزرگ» می‌خواند و می‌گوید : در واقع یهودیانی که به دست نازی‌ها کشته شده‌اند قربانیان توطئه صهیونیست‌ها برای نازی‌ها هستند.

پیشتر به خاطر این رساله دکتری، یهودیان بسیاری به محمود عباس حمله کردند؛ وی در گفت‌وگویی با شبکه «المیادین» در سال 2013 به دفاع از خود پرداخت و گفت: من آماده مقابله با تمام کسانی هستم که ادعا می‌کنند صهیونیسم قبل از جنگ جهانی دوم رابطه‌ای با نازیسم نداشته است.

«القدس العربی» در این رابطه می‌گوید، بر اساس معلومات امنیتی، محمود عباس در آن زمان به پژوهشگران و کارشناسان فلسطینی دستور داده بوده در اسناد ‌و آرشیو فلسطینی در لبنان درباره ماهیت رابطه میان صهیونیسم و نازیسم تحقیق کنند و این کارشناسان به آرشیوی از آلمان شرقی دست پیدا کرده‌اند که از همکاری میان امپریالیسم و صهیونیسم و نازیسم صحبت می‌کند.

محمود عباس در رساله دکتری خود به اظهارات «روژه گارودی» فیلسوف و متفکر فرانسوی درباره هولوکاست استناد کرده است؛ گارودی در کتاب خود به‌نام «اسطوره ‌های بنیادین سیاست اسرائیل» ثابت کرد که صهیونیست‌‌ها با نازی‌ها در جنگ جهانی دوم همکاری داشتند و صهیونیست‌‌ها برای جلب نظر افکار عمومی جامعه بین المللی برای تأسیس کشوری در فلسطین تلاش کرده‌‌اند، با مظلوم‌‌نمایى خود، جنایات آلمان هیتلری علیه یهودیان را بزرگ نشان دهند.

گارودی هم‌چنین در این کتاب، رقم 6 میلیون یهودی را که گفته می‌شود، توسط آلمان نازی قتل‌‌عام شده‌اند، بسیار اغراق‌‌آمیز خواند، چرا که کل جمعیت یهودیان در آن زمان، این مقدار نبوده است. وی به خاطر این اظهارات ، در سال 1998 در دادگاهی در فرانسه محکوم شد.

مواضع متناقض عباس

با این حال محمود عباس آنچه را در رساله دکتری خود نوشته، همیشه تکرار نکرده بلکه بستگی به موقعیت‌های مختلف داشته است. به عنوان مثال وی در سال 2014 با «مارک شاینر» از اعضای کنگره جهانی یهودیان دیداری داشت و در این دیدار هولوکاست را زشت‌ترین جنایت عصر جدید خواند.