به گزارش ايسنا ،روزانه نزديك به چهارهزار ايراني از مرزهاي زميني و هوايي با كاروانهاي حج و زيارت به عراق اعزام ميشوند. اين سازمان با توجه به درخواست زياد مردم، هفت دستگاه اتوبوس ديگر را به ظرفيت پيشين اضافه كرده است و به اين مناسبت، نزديك به ۴۵۰۰ نفر به اين سفر زيارتي خواهند رفت.

شرایط عراق و بویژه شهر کربلا در اربعین کاملا خاص است، به‌طوری که سازمان حج و زیارت اطلاعیه‌ای را برای توجیه زائران نسبت به این اوضاع صادر کرده است.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «پیاده‌روی از ۲۰ کیلومتری بازرسی کربلا تا محل اقامت زائران در هتل‌ها، خاصه در چند روز پیش از اربعین حسینی احتمال دارد و مسؤولیت حمل ساک و اثاثیه برعهده‌ی زائران است و افراد ناتوان و مسن حتما باید یک نفر توانمند همراه داشته باشند.

تغییر اسکان بیشتر از هفت روز و جابه‌جایی و تغییر تاریخ اعزام و مراجعت زائران و کاروان‌ها تحت هیچ شرایطی ممکن نیست.

به زائران تأکید می‌شود حتی‌المقدور آب و غذای فاسدنشدنی و تنقلات کم‌حجم و پرانرژی و همچنین لباس گرم همراه داشته باشند.

جمعیت زیاد و کمبود امکانات و نارسایی آب، برق و سوخت در این روزها ایجاب می‌کند زائران صبر، تحمل و بردباری پیشه کنند و ضرورت دارد، این محدودیت‌ها به‌صورت شفاف و صریح به زائران، کارگزاران، مدیران راهنما و روحانیون کاروان‌ها گفته شود تا آمادگی کامل برای تحمل ناملایمات و مشکلات، ‌ دشواری‌ها و کمبودهای این روزها را داشته باشند.

همکاری با نیروهای امنیتی ضروری است. بنابراین مدیران، روحانیون و زائران به توصیه‌های آن‌ها توجه کنند و هر نوع موارد مشکوک را به این افراد اطلاع دهند.

در ایام اربعین حسینی در بیرون از زیارتگاه‌ها و خارج از محوطه‌ی امنیتی حرم، ‌ تجمع نکنند و روحانیون و مدیران کاروان‌ها برای توجیه زائران از محوطه‌های داخل صحن حرم‌ها استفاده کنند.

برای رفتن به زیارتگاه‌ها تلاش کنند فاصله‌ای منطقی با کاروان‌های مجاور خود داشته باشند و در صورت بروز حادثه در هر محل، از رفتن و نزدیک شدن به آن محل و جمع شدن یا فیلم‌برداری کردن از آن صحنه جداً خودداری کنند.

از اضافه کردن افراد به کاروان، ‌خارج از فهرست «مانیفست» ‌تحت هر عنوان خودداری شود.

به هیچ کاروانی اجازه داده نمی‌شود که روز قبل یا بعد از تاریخ مشخص‌شده در جدول، از مرز خارج شود زیرا امکان حمل‌ونقل و اسکان برای آن‌ها وجود ندارد.

به کاروان‌هایی که در تمام ایام، ‌ بخصوص ایام پرازدحام مانند اربعین، مدیر راهنما نداشته باشند، اجازه‌ی ورود به خاک عراق داده نخواهد شد و مسؤولیت مستقیم پیامدهای مادی و معنوی آن برعهده‌ی دفتر خدمات زیارتی و شرکت مرکزی استان مربوط بوده است و مدیران دفاتر حج و زیارت با این‌گونه موارد برخورد جدی می‌کنند.

در صورتی که تعداد زیادی از کاروان‌ها به‌علت بسته بودن راه کربلا به ناچار، کل مدت اقامت را در نجف اشرف استقرار یابند و از زیارت کربلا محروم شوند یا در کربلا حضور داشته باشند، ولی به‌دلیل بسته بودن حرمین امام حسین(ع) و قمر بنی هاشم(ع) ‌ از رفتن به حرم محروم شوند، امکان اعزام دوباره‌ی آن‌ها یا برگشت دادن وجوه هزینه‌ی سفرشان میسر نیست. در زمان آموزش، این مطلب باید شفاف به زائران گفته شود.

تمام مدیران و زائران که بازگشت آن‌ها در محدوده‌ی ایام یادشده(اربعین) است، اطلاع داشته باشند که ممکن است برای ترک کربلا به سمت مرز از هتل تا محل پارک اتوبوس‌ها، ‌کیلومترها پیاده‌روی(یا با چرخ‌های دستی یا چرخ‌های موتوری) ‌ داشته باشند. همچنین موقع ترک نجف به سمت کربلا از آخرین مسیر نزدیک کربلا به هتل نیز کیلومترها پیاده‌روی داشته باشند که ضرورت دارد، زائران در طول سفر به این مسأله‌ی مهم توجه داشته باشند. تحمل راهپیمایی و هزینه‌ی چرخ‌های دستی یا موتوری برعهده‌ی زائران است و مدیران راهنما باید هدایت کنند.

تمام مدیران راهنما، ‌روحانیون و مداحان کاروان‌ها توجیه شوند و زائران خود را نیز کاملا توجیه کنند که در این روزها، مرزها به‌شدت پرترافیک و شلوغ است و کاروان‌ها چه هنگام ورود به خاک عراق و چه هنگام خروج از آن کشور، ممکن است ساعت‌ها در مرزها و همچنین در مسیر جاده‌ها معطل شوند، بنابراین باید صبر، تحمل و بردباری پیشه کنند.»

حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی شهسواری مدیرکل امور بین‌الملل و امور راهبری زیارتی سازمان حج و زیارت با توجه به این شرایط درباره‌ی تدابیر خاص امنیتی که به‌مناسبت اربعین در عراق حاکم است و همچنین تأمین امنیت زائران ایرانی‌ به خبرنگار بخش حج و زیارت ایسنا گفت: عراق به‌مناسبت اربعین در شرایط خاص امنیتی است.

وی یادآوری کرد: جمعیت زیادی از عراقی‌ها هر سال به‌مناسبت اربعین، پیاده به سمت کربلا حرکت می‌کنند و تمام راه‌های منتهی به این شهر نیز خیلی شلوغ می‌شود. بنابراین باید از سفرهای انفرادی و خارج از چارچوب سازمان حج و زیارت به عراق خودداری کرد.

او ادامه داد: ما حساسیت‌های خود را به شرکت‌های امنیتی عراق منتقل کرده‌ایم و به این مناسبت، دستورالعمل‌های خاصی را درباره‌ی چگونگی، ‌ زمان و مسیر حرکت زائران ایرانی در نظر می‌گیریم تا کمترین آسیب به زائران برسد.

شهسواری بیان کرد: ‌ طرف عراقی برنامه‌های امنیتی خود را انجام می‌دهد. امیدواریم در این مدت حادثه‌ای برای زائران در عراق رخ ندهد.

او درباره‌ی سفرهای انفرادی که با وجود اخطارها و محدودیت‌ها همچنان به عراق انجام می‌شوند‌، اظهار کرد: در این‌باره باید پلیس مرزی پاسخ دهد و پیگیر باشد. این مسأله کاملا روشن شده است که هر سازمان یا نهادی در چارچوب خود باید عمل کند.

مدیرکل امور بین‌الملل و امور راهبری زیارتی سازمان حج و زیارت گفت: ‌ جلوگیری از سفر زائران انفرادی دستور سازمان حج و زیارت نیست، بلکه این دستور شورای امنیت ملی است که روی این موضوع نیز تأکید دارد. علاوه بر این، سازمان حج و زیارت با توجه به ظرفیت و امکانات شهرهای زیارتی عراق، ‌ زائر اعزام می‌کند و عراق بیشتر از این‌، ظرفیت ندارد و خدمات مناسب نمی‌تواند بدهد.

او دربارهي سفر به سامرا نيز بيان كرد: براي اعزام زائر به سامرا مشكل زيارتي نداريم، گاهي موارد امنيتي پيش ميآيد يا زمان حركت كاروانها به شب ميرسد. بنابراين برنامهريزي را تغيير ميدهيم، وگرنه مشكلي براي اعزام به سامرا نداريم.