به گزارش ايسنا،تعداد ۶۶ روزنامهنگار در سال ۲۰۱۱ در جهان كشته شدند كه علت مرگ بسياري از آنها، پوشش اخبار انقلابها، خيزشها و اعتراضات در جنوب غربي آسيا و شمال آفريقا كه به بهار عربي موسوم شد و يا باند خلافكاري در مكزيك و آشفتگيهاي سياسي در پاكستان بود.

گزارشگران بدون مرز(سازمان غیرانتفاعی بین‌المللی دفاع از آزادی مطبوعات و حمایت از خبرنگاران و روزنامه‌نگاران) اعلام کرد: ۱۰ روزنامه‌نگار در پاکستان کشته شدند که بیش‌تر آن‌ها به قتل رسیده‌اند و همین امر باعثشد که این کشور عنوان خطرناک‌ترین کشور دنیا برای پوشش اخبار را برای دومین سال متوالی به خود اختصاص دهد.

بنا بر اعلام سازمان گزارشگران بدون مرز، شمار مشابهی از افراد نیز در آمریکای لاتین که مملو از خشونت جنایی است، کشته شدند.

حدود ۱۰۴۴ روزنامه‌نگار(تقریبا دو برابر سال ۲۰۱۰)، در سال گذشته تا حد زیادی به دلیل بهار عربی و هم‌چنین معترضان خیابانی در کشورهایی چون یونان، بلاروس، اوگاندا، شیلی و ایالات متحده آمریکا دستگیر شدند.

به گفته سازمان گزارشگران بدون مرز، از میدان التحریر قاهره تا شهر خضدار در جنوب غربی پاکستان، از موگادیشو(پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور آفریقایی سومالی) تا شهرهای فیلیپین، خطر کار کردن به‌عنوان یک خبرنگار در زمان بی‌ثباتی سیاسی بیش از هر زمان دیگر در سال ۲۰۱۱ افزوده شده است.

این سازمان، چین و اریتره را بدون تعیین اینکه چه تعداد روزنامه‌نگار در زندان این کشورها به سر می‌برند، هم‌چنان بزرگ‌ترین زندان رسانه‌ها در جهان اعلام کرد.

۱۰ مکانی که سازمان خبرنگاران بدون مرز به‌عنوان خطرناک‌ترین اماکن برای روزنامه‌نگاران در نظر گرفته است شامل آبیجان، بزرگ‌ترین شهر و پایتخت پیشین کشور ساحل عاج که در آن حداقل دو خبرنگار در خشونت‌های انتخاباتی کشته شدند و میدان التحریر قاهره که روزنامه‌نگاران در آن مرتبا مورد حمله حامیان حسنی مبارک، پیش از برکناری وی در ماه فوریه قرار می‌گرفتند.

سال ۲۰۱۰ تعداد ۵۷ روزنامهنگار در سطح جهان كشته شدند و بدترين سال براي روزنامهنگاران در دهه گذشته سال ۲۰۰۷ بود يعني زماني كه در جنگ عراق اين تعداد به ۸۷ تن رسيد.