داعش همچنان خطرناک است

رئیس سابق ماموریت نظامی فرانسه در سازمان ملل متحد گفت: داعش هنوز در سوریه و جاهای دیگر قابلیت آسیب رسانی دارد.

در پی حمله گروه تکفیری صهیونیستی داعش به دیرالزور در سوریه، ژنرال دومینیک ترنکان، در مصاحبه با فرانس 24 در پاسخ به این پرسش که آیا این حمله را باید آخرین آواز قو در نظر گرفت یا اینکه داعش دوباره سر از خاک برآورده است، گفت: واقعیت این است که توانایی آسیب رسانی داعش وجود دارد و این به سوریه محدود نمی شود و در جاهای دیگر نیز ظرفیت داعش از بین نرفته است. البته تمرکز همچنان در سوریه قرار دارد. نکته جالب اینجاست که در شمال این منطقه نیروهای دموکراتیک سوریه قرار دارند که تحت حمایت نیروهای ائتلاف بین‌المللی هستند. آنها با شیوه معمول کماندویی حمله کردند یعنی اینکه در شب پایگاه های توپخانه را مورد حمله قرار دادند و بخشی از نیروهای روسی و سوری را کُشتند.

ژنرال ترنکان افزود: این اقدام در سوریه انجام شد. داعش در کشورها و مناطق دیگر نیز می تواند وارد عمل شود. در اندونزی، در لیبی و حتی در خاک کشورمان فرانسه می توانند آسیب رسان باشند. آنها این کار را یا با جنگاوران میدان دیده از سوریه که پنج یا شش سال در میدان جنگیده اند و اغلب می خواهند تا آخر به نبردشان ادامه دهند و یا توسط نیروهای محلی و بومی که در اندونزی و لیبی و فرانسه فعال می شوند و دستورات را از داعش دریافت می کنند و در کشورهایی که میزبان آنها هستند و آنها را در خودشان پذیرفته اند، ایجاد وحشت کنند.

ژنرال ترنکان در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به محدودیت های سرزمینی امروز داعش، این گروه توانایی حفظ خود را در سوریه دارد یا نه، گفت: البته دیگر خلیفه ای وجود ندارد و ما اکنون با گروهی از عناصر داعشی روبرو هستیم. اینها گروه هایی هستند که با توجه به مقدوراتشان دست به حمله می زنند. دوره ای که داعش می خواست خلیفه گری داشته باشد و پایتخت و پول و مالیه و مقررات خاص خودش را، گذشته است. این مشخصه داعش در مقایسه با القاعده است که دومی هرگز ادعای سرزمینی نداشته است اما البغدادی خلیفه داعش می خواست کشوری از عراق تا سوریه داشته باشد. این مسایل دیگر نه در سوریه وجود دارد و نه در عراق؛ اما در عوض ایدئولوژی داعش در همه جا حضور دارد از سوریه گرفته تا لیبی و اندونزی و اروپا.

این رئیس سابق ماموریت نظامی فرانسه در سازمان ملل درباره راهبرد احتمالی داعش در سوریه و حتی عراق گفت: در عراق، راهبرد را از طریق اقدامات داعش می توان دریافت چون مکتوبه ای ندارند. البته یادآور می شوم که داعش راهبرد ترور و وحشت را قبلا در قالب یک کتاب به رشته تحریر درآورده بود که منتشر شد و در دسترس همگان نیز هست. اما راهبرد امروز مکتوب نشده است. در نهایت از طریق سوء قصدهای داعش در عراق و سوریه و در کشورهای خودمان در غرب متوجه می شویم که هدف آنها همچنان همان ایجاد اختلال در کشورهای لیبرال و آزاد است. الان داعش دیگر جا و مکان خاصی ندارد و از این جهت عناصر آنها در همه جا حضور دارند از جمله در خاک خودمان؛ از این جهت باید تصور کرد که کارهایی را که آنها در سوریه نتوانند انجام دهند با حضور عناصر داعشی از جنگ برگشته در خارج از این کشور انجام می دهند و این یک خطر بالقوه و بالفعل برای ماست.