ناتوانی وزرای خارجه اروپا از ارائه راه‌حل درباره غزه

وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه شرایط غزه را در جلسه کاری ماهانه خود به بحث گذاشتند. اما هیچ بیانیه‌ای در خصوص این مسئله منتشر نکردند که این امر نشان می‌دهد آنها در این باره به توافق نهایی نرسیده‌اند.

ناتوانی وزرای خارجه اتحادیه اروپا برای توافق درباره شرایط غزه

«سایمون کاونی» وزیر خارجه ایرلند که کشورش یکی از منتقدان سرسخت رفتار خشونت آمیز رژیم صهیونیستی با تظاهرکنندگان فلسطینی بوده است، پیش از آغاز جلسه گفت: «من عمیقاً نگران خشونتی هستم که علیه تظاهرکنندگان صورت می‌گیرد و این موضوع را با همکارانم [وزرای خارجه] به بحث می‌گذارم تا معلوم شود برای پایان دادن به این چرخه خشونت و بهبود شرایط زندگی مردم غزه چه کار‌هایی می‌توانیم انجام دهیم».

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز پیش از برگزاری جلسه مذکور شرایط کنونی غزه را مرتبط با انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس عنوان کرد. اتحادیه اروپا کاملاً با این اقدام واشنگتن مخالف بود. او در این خصوص گفت: «ما هشدار داده بودیم که این حرکت سیاسی ممکن است عواقب گسترده‌ای داشته باشد و متاسفانه پیش بینی ما محقق شد. کاش در این خصوص اشتباه می‌کردیم».

ناتوانی وزرای خارجه اتحادیه اروپا برای توافق درباره شرایط غزه

اما برخی دیگر از اعضای اتحادیه اروپا با موگرینی و کاونی اختلاف نظر دارند. به طوریکه وزیر خارجه جمهوری چک هفته گذشته بیانیه‌ای را صادر و ادعا کرد اعتراضات ۱۴ مه غزه که با واکنش خشونت آمیز نظامیان صهیونیست مواجه و به کشته شدن ۶۱ نفر منجر شد هیچ ربطی به انتقال سفارت آمریکا ندارد و حمله به حصار امنیتی شکلی از تروریسم به حساب می‌آید.

موگرینی پس از اتمام جلسه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: وزرای خارجه اتحادیه اروپا درباره نیاز به یک افق سیاسی گفتگو کرده است. او همچنین افزود تنش‌ها در غزه در پی نبود فرآیند سیاسی و انتقال سفارت آمریکا به قدس ایجاد شده است.