توقیف۴کامیون ایرانی مشکوک به حمل اسلحه!

ایران هر روز از جانب ده​ها رسانه فارسی زبان از خارج از کشور رصد می​شود.
در ادامه خلاصه برخی از آخرین اخبار رسانه​های خارجی فارسی زبان می​آید:
*بی بی سی*
توقیف چهار کامیون ایرانی مشکوک به حمل اسلحه!
مقام‌های گمرک ترکیه روز سه‌شنبه، دهم ژانویه، چهار کامیون را که از ایران راهی سوریه بودند، توقیف کرده‌اند. یکی از مقام‌های محلی ترکیه گفته است که ظن آن می‌رود محموله این کامیون‌ها تسلیحات نظامی باشد.
رسانه‌های ترکیه گزارش داده‌اند که این کامیون‌ها در یکی از گذرگاه‌های مرزی بین ترکیه و سوریه و پس از آن متوقف شدند که پلیس ترکیه گزارش‌هایی را درباره محموله مشکوک این کامیون‌ها دریافت کرد.
گفته شده است که محموله این کامیون‌ها مصادره شده است و تعدادی کارشناس از آنکارا راهی محل توقیف این کامیون‌ها، شده‌اند.
*دویچه وله*
نشست اتحادیه اروپا برای تحریم نفت ایران یک هفته جلو افتاد
وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا سوم بهمن سیاست تحریمی خود علیه نفت ایران و نیز معامله با بانک مرکزی این کشور را اعلام خواهند کرد. نشست وزرای اتحادیه اروپا بر سر اعمال تحریم‌های تازه علیه ایران یک هفته زودتر برگزار خواهد شد. پیش‌تر این نشست برای روز ۳۰ ژانویه(۱۰ بهمن) برنامه‌ریزی شده بود اما به دلیل تداخل زمان تشکیل آن با نشست سران اتحادیه اروپا در مورد بحران حوزه مالی یورو، وزرای امور خارجه اروپا روز ۲۳ ژانویه(سوم بهمن) برای اتخاذ تحریم‌های شدیدتر علیه ایران دیدار خواهند کرد.
یکی از دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با خبرگزاری آلمان تأیید کرده است که وزرای اتحادیه اروپا در نشست خود در بروکسل، سیاست خود در مورد تحریم نفتی ایران و همچنین ممنوعیت معامله با بانک مرکزی جمهوری اسلامی را اعلام خواهند کرد.
*رادیو فردا*
انتقاد آمریکا از آغاز غنی سازی اورانیوم در تاسیسات فردو
هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، در بیانیه ای گفته است، غنی سازی اورانیوم در تاسیسات «فردو» قم هیچ توجیه قابل قبولی ندارد و از ایران خواسته فعالیت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.
هیلاری کلینتون در بیانیه خود گفته است: «ایالات متحده تصمیم دولت ایران برای آغاز عملیات غنی سازی(اورانیوم) در تاسیسات قم را محکوم می کند، این اقدام برعکس عمل به تعهدات بر اساس قطعنامه های متعدد شورای امنیت سازمان ملل متحد وشورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی است.»
هیلاری کلینتون اضافه کرده است: «این گام یک بار دیگر نشان می دهد که ایران به مسئولیت های خود آشکارا بی اعتنایی می کند و انزوای فزاینده این کشور نتیجه رویکرد خودش است.» وزیر امور خارجه امریکا می گوید، شرایط پیرامون این اقدام اخیر ایران به ویژه نگران کننده است.
*رادیو فرانسه*
نگرانی ژاپن از تنشهای موجود میان ایران و غرب
دولت ژاپن از تنشهای موجود ایران و کشور های غربی ‏اظهار نگرانی کرده و خواستار یک راه حل دیپلماتیک ‏برای پایان دادن به این تنشها شده است. ‏
کوئیشیرو گِمبا، وزیر خارجه ژاپن در یک کنفرانس مطبوعاتی در ابوظبی، پایتخت امارات در پاسخ به ‏پرسشی درباره پیامدهای تهدید ایران مبنی بر بستن تنگه هرمز و تحریم صادرات نفت ایران از جانب کشور ‏های غربی گفت کشورش در این باره شدیدا نگران است. ‏وزیر خارجه ژاپن در ادامه گفت " ما فکر می کنیم این مساله باید از طریق مسالمت آمیز و دیپلماتیک حل ‏گردد و گفتگو با ایران ادامه یابد. " ‏
وی در ادامه گفت: " ایران نباید در پی تحریک تنشها باشد و هیچ چیزی نباید امنیت تنگه هرمز را به مخاطره ‏بیاندازد."‏