دیدار مالکی و علاوی؛ رایزنی درباره دولت آینده

رئیس ائتلاف دولت قانون و رئیس ائتلاف الوطنیه عراق امروز پنجشنبه درباره روند انتخابات پارلمانی اخیر و دولت آینده این کشور گفت: وگو کردند.

به گزارش شبکه تلویزیونی السومریه نیوز، دفتر نوری مالکی نخست وزیر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: نوری مالکی امروز ایاد علاوی رئیس ائتلاف الوطنیه را به حضور پذیرفت و دو طرف درباره آخرین تحولات اوضاع سیاسی و امنیتی عراق بحث و گفتگو کردند.

این بیانیه افزود: دو طرف همچنین پرونده انتخابات و ابهامات همراه فرایند انتخابات و نیز تسریع در تشکیل دولت را مورد بررسی قرار دادند.

بر اساس این بیانیه، مالکی و علاوی بر "لزوم ادامه تلاش‌ها به منظور رسیدن به تفاهم‌های مشترکی تاکید کردند که به حل و فصل اختلال در فرایند انتخابات و گذر به مرحله تشکیل دولت براساس مبانی سالم و همکاری همه نیرو‌های ملی بدور از به حاشیه راندن یا کنار زدن" دیگری کمک می‌کند.

حزب برهم صالح از تقلب به نفع احزاب حاکم منطقه کردستان عراق سخن گفت:

 

سخنگوی ائتلاف دموکراسی و عدالت عراق به رهبری برهم صالح امروز پنجشنبه انتخابات پارلمانی اخیر را به توصیف خود "یک رسوایی بزرگ" خواند و ادعا کرد کمیسیون عالی انتخابات عراق هزاران سند صادر کرده که بروز تقلب را تایید می‌کند.

ریبوار کریم در کنفرانسی مطبوعاتی در شهر سلیمانیه در شمال عراق گفت: "انتخابات مجلس نمایندگان عراق یک رسوایی بزرگ و کمدی است که نمی‌توان آن را پنهان کرد. این انتخابات همچنین تلاشی برای کم اهمیت کردن خواست و اراده رای دهندگان بود. "

وی خواستار "لزوم لغو نتایج انتخابات" شد و گفت: ما هزاران سند داریم که بروز تقلب را به وضوح نشان می‌دهد. این اسناد از خود کمیسیون انتخابات صادر شده است.

به گفته وی، احتساب کردن کارت‌های باطله رای گیری به نفع احزاب حاکم از جمله شیوه‌های تقلب بوده است. علاوه بر آن رای گیری با کارت‌های بدون ثبت اثر انگشت صاحبان آن‌ها از دیگر شیوه‌ها در این زمینه بوده است.

ریبوار کریم همچنین گفت:"کارت یک رای دهنده هزاران بار به نفع نامزد‌های مشخصی استفاده شده است. هزاران موارد رای دادن با یک کارت واحد و رقم سری واحد به نفع شش نامزد وابسته به حزب حاکم در قدرت در سلیمانیه ثبت شده اشت".

بر پایه این گزارش، احزاب تغییر، اتحادیه اسلامی کردستان و جماعت اسلامی کردستان و ائتلاف دموکراسی و عدالت در شمال عراق پیشتر مخالفت خود را با نتایج انتخابات پارلمانی اخیر این کشور اعلام و دو حزب طالبانی و بارزانی را به تقلب در آرای