به گزارش مهر به نقل از روزنامه القدس العربي "عبدا... ناکر" گفت : به آمريکاييها ميگوييم که از آن ها استقبال ميکنيم و منتظرشان هستيم. چنان چه بخواهند در ليبي مداخله نظامي کنند جهنمي صدها برابر سوزانتر از آن چه که در عراق ديدند، ميافروزيم سلاح هاي ما و انقلابيون ما آماده واکنش به دخالت نظامي آمريکا هستند.آمريکا اخيرا از طريق ويکتوريا نولاند، سخنگوي وزارت خارجه آمريکا به شوراي ملي انتقالي ليبي پيشنهاد ارائه کمکهاي نظامي براي سازماندهي انقلابيون و افراد مسلح در چارچوب ارتش ليبي را مطرح کرده بود.

" بلحاج " دست پرورده قطری هاست

رئیس شورای انقلابیون طرابلس در گفت‌وگو با روزنامه " لیبی جدید " عنوان داشت: ما از شوراهای نظامی لیبی که کمک‌های خارجی‌ دریافت کرده‌اند انتقاد داریم. عبدالحکیم بلحاج، رئیس شورای نظامی طرابلس دست نشانده قطری‌هاست و توسط آن ها حمایت می‌شود. ناکر همچنین عنوان داشت: شورای انقلابیون طرابلس که زیر نظر من فعالیت می‌کند دارای بیش از ۱۰۰ هزار انقلابی است که در سراسر لیبی مستقر شده‌اند. وی در ادامه افزود: ما منابع مالی خود را از طریق نهادها و جمعیت‌های داخلی و تاجران لیبیایی تامین می‌کنیم. ناکر همچنین عنوان داشت: ما انقلابیون واقعی هستیم و مانند بسیاری از افراد توسط قطر حمایت نمی‌شویم. وی در ادامه افزود: به ما پیشنهادهای مالی زیادی از سوی دولت قطر، اردن، امارات، آمریکا، فرانسه و دیگر میانجی‌گران که ممکن است از سوی اسرائیل فرستاده شده باشند ارائه شده است اما ما همه آن ها را رد کردیم چرا که نمی‌توانند ما را بخرند. ناکر همچنین تاکید کرد: من تاکنون به قطر سفر نکرده‌ام. البته علیه این کشور هم نیستم اما قطر نباید در امور داخلی ما مداخله کند. وی در ادامه افزود: انقلابیون می‌خواهند که دولت لیبی صددرصد متعلق به آن ها باشد چرا برخی از افراد از خارج از کشور آورده می‌شوند با وجود آن که ما متخصصان خوبی در کشور داریم. کسانی که خود را در جریان انقلاب لیبی برای میهن‌ شان فدا کردند.

لیبی تا ۲۳ ژانویه باید وضعیت سیف‌الاسلام قذافی را به دادگاه کیفری بین‌المللی اطلاع دهد

از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی برای مقام‌های دولت جدید لیبی ضرب‌الاجل ۲ هفته‌ای تعیین کرد تا درباره سرنوشت سیف‌الاسلام قذافی تصمیم‌ گیری کند. سیف‌الاسلام در ماه نوامبر ۲۰۱۱ در حالی دستگیر شد که قصد داشت از مرزهای جنوبی لیبی به خارج فرار کند. دولت جدید لیبی تا روز سه‌شنبه فرصت داشت تا به این دیوان درباره وضعیت سیف‌الاسلام قذافی خبر دهد اما یکی از سخنگویان دیوان کیفری بین‌المللی به بی‌. بی. ‌سی گفت که این مهلت تا ۲۳ ژانویه(سوم بهمن) تمدید شده است. دیوان کیفری بین‌المللی می‌تواند در صورتی که از وضعیت سلامت قذافی اطلاعی نگیرد، پرونده را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع دهد. به نوشته روزنامه دیلی تلگراف، معمر قذافی هنگام بازداشت توسط مخالفان کشته شد، حال بیم آن می‌رود که با سیف‌الاسلام قذافی هم در زندان بدرفتاری شود. این دیوان می‌خواهد که سیف‌الاسلام قذافی را به اتهام جنایت علیه بشریت محاکمه کند اما دولتمردان کنونی لیبی خواهان محاکمه وی در کشورشان هستند. ماه گذشته یک نماینده دیده‌بان حقوق‌بشر پس از دیدار با سیف‌الاسلام قذافی از قول او گفته بود که در زندان با او خوب رفتار می‌شود، اما گفته بود که هیچ اطلاعی از اتهام‌های خود ندارد و هنوز نتوانسته با یک وکیل صحبت کند. " فرد آبراهامز " نماینده دیده‌بان حقوق‌بشر گفت: " او هنوز کاملا متوجه این موضوع نشده که دیگر یکی از افراد قدرتمند کشورش نیست ".

تعویق جلسه محاکمه نخست‌وزیر سابق

همچنين روز گذشته روزنامه اماراتي دارالخليج نوشت دادگاه بدوي شهر توزر واقع در جنوب تونس، اعلام کرد که محاکمه البغدادي المحمودي، نخستوزير سابق ليبي به ۱۴ فوريه موکول ميشود. بشير الصيد، رئيس هيئت دفاع البغدادي دراين باره گفت: اين تاخير بنا به درخواست هيئت دفاعي صورت گرفته تا هيئت بتواند زمينه را براي دفاع از موکلش و تهيه اسناد لازم در اين مورد فراهم کند. البغدادي المحمودي، پيشتر به اتهام عبور غيرقانوني از مرزها بازداشت شده و در زنداني در نزديکي تونس در بازداشت به سر ميبرد. از سوي ديگر، عاشور بن خيال، وزير امور خارجه ليبي نيز اعلام کرد که کشورش مبلغ ۲۰ ميليارد دلار از اموال ليبي را که توسط کشورهاي ديگر بلوکه شده بود، پس گرفته است. اين در حالي است که پس از تصميم شوراي امنيت براي اعمال تحريم عليه معمر قذافي در جريان انقلاب اين کشور شماري از کشورها از جمله آمريکا و فرانسه حدود ۱۵۰ ميليارد دلار از اموال ليبي را بلوکه کردند. حسن زقلام، وزير دارايي ليبي نيز اعلام کرد: وزارت دارايي تصميم گرفته است از اموال آزاد شده معمر قذافي به هر ليبيايي ماهانه ۱۰۰۰ دلار داده شود.