اشتون اقدام نظامی علیه ایران رامنتفی دانست

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری شینهوا، در حالیکه قرار است دور بعدی مذاکرات پیرامون برنامه هستهای ایران بین مقامات تهران و ۶ کشور دیگر به زودی در ترکیه برگزار شود، "کاترین اشتون" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته ضمن تاکید بر روند ادامه دار اعمال تحریمها علیه ایران گزینه اقدام نظامی علیه تهران را منتفی اعلام کرد.

اشتون با اشاره به اینکه هدف از اعمال تحریم‌ها علیه ایران تشدید فشارها بر دولت است تا ایران متوجه شود که باید به مباحثی که با آنها توافق کرده است احترام بگذارد، شایعات مربوط به اقدام نظام علیه ایران را رد و اعلام کرد که در شرایط فعلی هیچ کس درباره حمله نظامی صحبت نمی‌کند.

اشتون گفت: من انتظار دارم که ایران درک کند که ما به تحریم‌های خود ادامه می‌دهیم و در حال حاضر نیز کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حال بررسی تحریم های بیشتر علیه ایران هستند.

این اظهارات اشتون در شرایطی گزارش می شود که وزرای خارجه دولت‌های اتحادیه اروپا در روز ۲۳ ژانویه جاری برابر با ۳ بهمن ماه نشستی را با محور تحریم صنعت نفت ایران برگزار خواهند کرد.

غرب و در راس آن آمریکا به بهانه تسلیحاتی بودن برنامه هسته‌ای ایران دور جدیدی از تحریم‌های یک جانبه خود را علیه ایران اعمال کرده اند و در حال بررسی تحریم صنعت نفت ایران هستند.

گرچه کشورهای اروپایی درباره چارچوب کلی تحریم‌های نفتی ایران موافق هستند اما در زمینه جزئیات اجرای این نوع تحریم از جمله زمان بندی دقیق این تحریم‌ها تاکنون به توافقی نرسیده‌اند و بر اساس اعلام دیپلمات‌های اتحادیه اروپا، ‌ تعدادی از کشورهای اروپایی در تلاشند تا روند بررسی و تصویب تحریم‌های جدید علیه نفت خام ایران را به تاخیر بیندازند.

یونان که به شدت به واردات نفت از ایران وابسته است و تقریبا یک چهارم نفت مصرفی خود را از طریق ایران تامین می کند، خواستار مهلت اضافه ۱۲ ماهه و انگلیس، فرانسه، هلند و آلمان نیز خواستار تأخیر سه ماهه در روند تصویب این تحریم‌ها شده‌اند.

کشورهای غربی و در رأس آنها آمریکا تا کنون تحریم‌های یکجانبه بسیاری را علیه ایران به بهانه متوقف کردن برنامه هسته‌ای کاملا صلح آمیز ایران تصویب کرده‌اند، اما این تحریم‌ها بیش از اینکه به عنوان یک عامل بازدارنده عمل کند، نه تنها موفق نبوده بلکه به شکوفایی و خودکفایی بیشتر ایران نیز انجامیده است.

علاوه براین، جمهوری اسلامی ایران تاکنون همکاری کامل و همهجانبهای را با آژانس بینالمللی انرژی اتمی داشته و آژانس نیز در گزارشهای مکرر خود درباره برنامه هستهای ایران، بر عدم انحراف این برنامه و تطابق کامل آن با توافقات بینالمللی تأکید کرده است.