به گزارش ایرنا، گیتنر در پكن جو حمایت از جمهوری اسلامی را كه این روزها در مطالب روزنامه ها و سخنان مقام مقام های چین بیش از گذشته جلوه كرده، از نزدیك لمس كرد.

وی قرار است در توکیو نیز سیاست های مداخله گرانه آمریکا را تشریح و از مقام های ژاپنی بخواهد که در تحریم ایران به خصوص در بخش انرژی همراه واشنگتن شوند.

در این میان یک دیپلمات ارشد چین گفت که کشورش گفت و گو و مذاکره را بر هر گزینه دیگری در خصوص حل و فصل مسایل مرتبط با موضوع هسته ای ایران ترجیح می دهد.

' چن شیائو دونگ '، مدیر کل اداره آسیای غربی و آفریقای شمالی وزارت خارجه چین اظهارداشت: استفاده از نیروی نظامی علیه ایران و یا سوریه یک فاجعه برای جهان است.

مقام ارشد دستگاه دیپلماسی چین در پاسخ به سوالی درباره سفر ' تیموتی گیتنر ' وزیر خزانه داری آمریکا و نظر پکن در مورد تحریم ایران گفت: تحریم های یک جانبه آمریکا نه تنها مشکلی را حل نکرده بلکه بر مشکلات افزوده است.

' چن ' با اشاره به تلاش های گیتنر گفت: باید تاکید کنیم که چین گفت و گو را به هر گزینه دیگری ترجیح می دهد.

وی هرگونه درگیری در منطقه خاورمیانه را فاجعه بار خواند و گفت: ۴۰ درصد از حمل و نقل نفتی جهان از تنگه هرمز صورت می گیرد و چین نمی تواند بپذیرد که برخی کشورها یک جانبه ایران را مورد تحریم قرار دهند.

' چن شیائو دونگ ' خاطر نشان کرد: تحریم های یک جانبه آمریکا به روابط تجاری کشورهای دیگر با ایران صدمه می زند و این مغایر با منشور و قوانین سازمان ملل است.

وی این مطلب را به دنبال اظهارات ' چویی تیانکای '، معاون وزیر خارجه چین عنوان کرد که به خبرنگاران گفته است: تحریم نمی تواند راه حلی برای موضوع هسته ای ایران باشد.

به گفته این مقام چینی، پکن به روابط تجاری و همکاری در عرصه انرژی با ایران ادامه می دهد و این موارد با موضوع هسته ای نیز ربطی ندارد.

دیپلمات های چین از اینکه غرب درصدد استفاده از ابزار تحریم یک جانبه علیه ایران و تحت فشار قراردادن کشورهای دیگر در این زمینه هستند، بشدت ناخرسندی می باشند.

' گائو زوگویی '، محقق موسسه مطالعات بین المللی معاصر چین می گوید: کاملا روشن است که چین دیدگاهی متفاوت با آمریکا درباره ایران دارد.

' جیا چانرونگ '، معاون دانشگاه خلق پكن با اشاره به اینكه چین مواضعی سازنده در قبال ایران دارد ، گفت: تحریم یك جانبه علیه ایران بی تردید بر زندگی عادی مردم و منافع تجاری دیگر كشورهای طرف همكاری با ایران تاثیر می گذارد و پكن مخالف این روند است.