به گزارش ايسنا، به نقل از راديو سواي آمريكا، مردم تونس با برگزاري مراسمي در پايتخت اين كشور و با حضور مسئولان عربي و تونسي نخستين سالروز پيروزي انقلاب ۱۴ ژانويه اين كشور را كه به براندازي نظام زينالعابدين بنعلي، رئيسجمهور مخلوع تونس منجر شد، جشن گرفتند.

منصف المرزوقی، رئیس جمهوری تونس در سخنرانی خود در این جشن عنوان داشت: امروز روز جدا شدن از گذشته دردناک و حرکت به سمت آینده روشن است. امروز یادآور روزی است که مردم تونس یک صدا خواهان براندازی نظام سابق شدند.

رئیس جمهوری تونس همچنین خاطرنشان کرد: مردم اولین سالگرد انقلاب را با شعار " الشعب یرید بناء النظام "(مردم خواهان ساختن نظام هستند) جشن می‌گیرند.

وی در ادامه افزود: دولت تونس برای تحقق درخواست‌های ملت این کشور تلاش می‌کند تا فداکاری‌ها و جانفشانی‌های ملت تونس از بین نرود.

المرزوقی همچنین عنوان داشت: ما می‌خواهیم از ارتش ملی تونس که از انقلاب این کشور حمایت کرد و همچنین نیروهای امنیتی قدردانی شود.

المرزوقی همچنین عنوان داشت: نظام جدید در تونس تلاش دارد تا با تمام گروه‌های بین‌المللی و عربی تعامل داشته باشد ما می‌خواهیم این کشور کوچک در چارچوب کشورهای بزرگ و کشورهای عربی قرار گیرد تا با ملت‌های عربی در ارتباط باشد.

المرزوقی همچنین عنوان داشت: عشق به میهن به معنی ملیت‌گرایی افراطی و عدم تعامل با دیگر کشورها نیست. ما می‌خواهیم بخشی از حل و فصل مشکلات جامعه بشری باشیم.

حمادی الجبالی، نخست وزیر دولت تونس نیز در این مراسم عنوان داشت: ملت این کشور باید به دولت تونس برای پیشبرد اقتصاد و تحقق اهداف انقلاب کمک کنند.

وی در ادامه افزود: دولت جدید تونس دولتی برخواسته از نخستین انتخابات آزاد و دموکراتیک در تاریخ کشور است. دولت و ملت در کنار هم باید به مبارزه خود برای تحقق اهداف انقلاب ادامه دهند.

الجبالی همچنین عنوان داشت: دولت تونس از تمام دوستان این کشور در سراسر جهان می‌خواهد تا با حمایت از تونس و انقلاب آن به پیشبرد اقتصاد و تحقق درخواست‌های مردم کمک کنند.

مصطفی بن جعفر، رئیس مجلس ملی موسسان تونس نیز در این مراسم عنوان داشت: چالش‌های مختلفی پیش روی انقلاب این کشور است که از مهمترین آنها می‌توان به برخی جریان‌های درون کشور که خواهان انقلاب تونس نیستند، اشاره کرد.

بن جعفر همچنین عنوان داشت: ملت ما دستاوردهای زیادی داشته است اما چالش‌های مختلفی نیز پیش روی ما وجود دارد. ما باید ویرانی‌های باقی مانده از نظام سابق را در تمام تونس آباد کنیم.

مردم تونس با در دست داشتن پلاکاردهایی درخصوص تاکید بر تحقق اهداف انقلاب این کشور از نخستین ساعات صبح شنبه در مرکز پایتخت تونس تجمع کردند.

به همین مناسبت منصف المرزوقی با صدور دستوری اعلام کرد که به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب تونس ۸۸۴۴ زندانی آزاد می‌شوند. همچنین براساس این دستور حکم اعدام ۱۲۲ زندانی به حبس ابد تغییر کرد.

دستور عفو رئیس جمهوری تونس درخصوص نوجوان و جوانانی که سن آنها از ۲۰ سال تجاوز نمی‌کند و یا زندانیانی که بخشی از مجازات خود را سپری کرده‌اند، اجرا می‌شود.

از سوی دیگر گروهی از خانواده شهدای انقلاب تونس با تجمع مقابل سفارت عربستان در این کشور تحویل زین العابدین بن علی، رئیس جمهوری مخلوع تونس را از سوی ریاض به مسئولان جدید این کشور برای محاکمه وی به اتهام کشتار مردم تونس خواستار شدند.

اكمل الدين احسان اوغلو، دبيركل سازمان همكاري اسلامي نيز به همين مناسبت در پيامي عنوان داشت: انقلاب تونس مسير تاريخ را تغيير داد.