به گزارش افکار نیوز به نقل از ایرنا، بر اساس یك نامه محرمانه كه به روزنامه گاردین لندن درز كرده، 'مایكل گاو' وزیر آموزش و پرورش انگلیس به وزیر فرهنگ این كشور پیشنهاد كرده است كه به مناسبت شصتمین سالگرد آغاز سلطنت الیزابت دوم، یك كشتی سلطنتی به عنوان هدیه برای ملكه خریداری شود.

انتشار این پیشنهاد بلافاصله با مخالفت های گسترده از سوی احزاب و گروه های سیاسی و فعالان مدنی این کشور مواجه و به موضوعی جنجالی تبدیل شد.

حتی نخست وزیر و معاون وی نیز روز دوشنبه مجبور شدند مخالفت خود را با چنین پیشنهادی اعلام کنند.

یک سخنگوی نخست وزیر انگلیس عصر امروز در لندن به خبرنگاران گفت: دیوید کامرون معتقد است که هزینه کردن بودجه عمومی برای خرید کشتی سلطنتی در شرایط فعلی اقدامی نامناسب خواهد بود.

وی افزود: کاملا روشن است که ما در وضعیت اقتصادی دشواری به سر می بریم و منابع مالی کشور محدود است بنابراین ما فکر می کنیم که هزینه کردن پول مالیات دهندگان در این زمینه، اقدامی نامناسب خواهد بود.

' نیک کلگ ' معاون نخست وزیر و رهبر حزب لیبرال دموکرات انگلیس نیز پیشنهاد مطرح شده را به نوعی به تمسخر گرفت و گفت: از نظر اکثر مردم هزینه کردن بودجه عمومی در این راه - خرید کشتی سلطنتی - در حالی که پول بسیار اندکی در خزانه باقیمانده است، نباید از اولویت برخوردار باشد.

' تام واتسون ' معاون حزب کارگر انگلیس، مهمترین حزب مخالف دولت، نیز به این پیشنهاد واکنش منفی نشان داد و گفت: طرح چنین پیشنهادی توسط وزیر آموزش و پرورش نشان داد که وی چقدر از مرحله پرت است.

وی افزود: وقتی بودجه مدارس و آموزش و پرورش کاهس یافته است، والدین دانش آموزان این سوال را مطرح خواهند کرد که چطور چنین پیشنهادی حتی به فکر آقای مایکل گاو خطور کرده است؟

یک گروه ضدسلطنت موسوم به ' جمهوری ' نیز با انتشار بیانیه ای تاکید کرد: واکنش های منفی و خصمانه گسترده در قبال پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش در مورد خرید کشتی سلطنتی برای ملکه، هشداری به خانواده سلطنتی بود که بدانند حمایت عمومی از آنان آنگونه هم که فکر می کنند، قوی نیست.

' گراهام اسمیت ' سخنگوی این تشکل مدنی در بیانیه ای گفت: دولت انگلیس همچون جریان غالب رسانه ای حمایت عمومی از سلطنت را قطعی تصور می کند. وزیرانی نظیر ' مایکل گاو ' کاملا از مرحله پرت هستند و رشد فزاینده بی تفاوتی نسبت به خاندان سلطنتی را درک نمی کنند.

وی افزود: پیشنهاد هزینه کردن ۶۰ میلیون پوند از پول مالیات دهندگان جهت خرید کشتی برای ملکه در بهترین شرایط اقتصادی نیز کاملا بی معنی و بی مورد است، چه برسد به شرایط دشوار کنونی. طرح این پیشنهاد در شرایط فعلی مثل نمک پاشیدن به زخم است.

شصتمین سالگرد سلطنت ملکه انگلیس قرار است در اوایل ماه ژوئن - اواخر خردادماه آینده در انگلیس برگزار شود. دولت یک روز را نیز به این مناسبت تعطیل عمومی اعلام کرده است.

گروه ضدسلطنت 'جمهوری' اعلام كرده است كه همزمان با برگزاری جشن های سالگرد سلطنت ملكه، تجمعات اعتراض آمیز ضدسلطنتی را ترتیب خواهد داد.