پاکستان برای مهاجران افغان مهلت تعیین کرد

بر اساس تصمیم دولت انتقالی پاکستان، موضوع مهاجران افغانستانی به دولت آینده این کشور سپرده می شود، لذا حضور این مهاجران در این کشور تا ماه سپتامبر تمدید می شود.

دولت پاکستان طی سال های گذشته بارها و بارها مهلت بازگشت مهاجران افغانستانی را به کشورشان تمدید کرده است.

براساس اعلام کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل، افغانستان دومین کشور در سال 2017 بود و بیشترین تعداد آوارگان را به خود اختصاص داد، به نحوی که جمعیت آوارگان این کشور در طول آن سال، به میزان پنج درصد افزایش داشت و به دو میلیون و 600 هزار تن رسید.

پس از اوج گیری دامنه جنگ های داخلی افغانستان در سال های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلیون ها تن از این کشور بیرون شدند که بسیاری آنان در پاکستان پناه گزیدند و از آن زمان تاکنون در بخش های مختلف این کشور همسایه زندگی می کنند.

در این اواخر، روابط میان کابل و اسلام آباد به وخامت گرائید و اسلام آباد بر افغان های مقیم در پاکستان فشارها را نیز بیشتر کرد.

کابل و واشنگتن همواره پاکستان را متهم کرده اند که برای جنگجویان گروه طالبان پناه می دهد و تلاش های بازسازی در افغانستان را متاثر می کند.

افزون بر دامنه وسیع اعتراض های جهانی، گروه بزرگی از مهاجران افغان در سال ۲۰۱۶ از پاکستان به افغانستان بازگشتند، اما در سال گذشته، رقم مهاجرین بازگشت کننده به دلیل اوج گیری درگیری ها در افغانستان رو به کاهش نهاد.

این روزها که بیشتر کشورهای اروپایی مرزهای خود را بر روی مهاجران خارجی بسته اند پاکستان و جمهوری اسلامی ایران از چهار دهه گذشته تاکنون پذیرای میلیون ها مهاجر افغان بوده اند.

پاکستان طی چهار دهه گذشته یکی از کشورهای دارای بیشترین مهاجران و پناهجویان در جهان بوده است.

بر اساس گزارش کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد هم اکنون یک میلیون 450 هزار نفر از پناهجویان افغان به صورت قانونی در مناطق مختلف پاکستان زندگی می کنند، در حالی که صدها هزار نفر از پناهجویان افغان به صورت غیر قانونی و ثبت نشده در این کشور به سر می برند .

برخی از مهاجران ثبت شده افغان در پاکستان از تسهیلات مختلف از جمله تحصیل در نهادهای آموزش عالی و متوسطه و کار و کسب نیز برخوردارند .

از سوی دیگر با سخت شدن شرایط زندگی در پاکستان، بسیاری از پناهجویان افغانستانی به کشور خود بازگشته اند و این روند همچنان ادامه دارد .

از سال 2002 میلادی تاکنون، چهار میلیون و 100 هزار مهاجر افغان با کمک نهادهای سازمان ملل به کشور خود بازگشته اند .

پاکستان روز 30 ژوئن 2018 را آخرین مهلت برای بازگشت پناهجویان افغانستانی به کشور خود اعلام کرده است.