تنش سیاست های اروپا در برابر اسرائیل

به گزارش فارس به نقل از روزنامه آلمانی "زوددویچه"،"گزارش کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیانگر این واقعیت است که اکنون بین اروپاییان و اسرائیل بار دیگر تنشی جدید در برابر سیاستهای اسرائیل درباره شهرکسازی در کرانه باختری رود اردن شکل گرفته است.

اتحادیه اروپا در گزارش داخلی خود از اعضای خود خواست تا از عقد قراردادهای اقتصادی با اسرائیل که به نفع شهرک‌سازی است، خودداری کنند.

در این گزارش آمده است که عامل اصلی تنش‌های اخیر گزارش‌ اتحادیه اروپا است که در آن از اقدامات اخیر اسرائیل انتقاد شده است و این به صورتی است که اگر جریان توسعه‌ شهرک سازی‌های اسرائیل متوقف نشود به نظر می‌رسد که تاسیس یک کشور مستقل فلسطینی قادر به ادامه حیات، امری غیر قابل تصور شود.

همزمان برخلاف خواست اسرائیل در این گزارش بر ایده فلسطینی‌ها برای تشکیل ۲ کشور مستقل فلسطینی و اسرائیلی تاکید شده است. یکی از اصلی‌ترین موارد مورد بحثوضعیت مناطق موسوم به C در کرانه‌ باختری رود اردن است که به طور کامل تحت کنترل اسرائیل است.

در قرارداد صلح اسلو در سال ‌١٩٩٣ کرانه باختری رود اردن به سه منطقه تقسیم شد. منطقه A که شامل بزرگترین شهرها و تحت مدیریت تشکیلات خودگردان فلسطین بودند؛ در حال حاضر ‌٧۵ درصد مجموع ‌۵ / ٢ میلیون جمعیت فلسطینی‌ها ساکن این منطقه هستند. مناطق موسوم به B که به طور مشترک تحت مدیریت اسرائیل و فلسطین است و مناطق موسوم به C که به تنهایی تحت کنترل اسرائیل است و شامل ‌۶٢ درصد سرزمین‌های کرانه باختری رود اردن است.

تا به امروز برخلاف قوانین حقوق بشری حدود ‌٣١ هزار یهودی در ‌١٢۴سکونتگاه در این منطقه مستقر هستند در حالی که در این مناطق حدود ‌١۵ هزار فلسطینی نیز تحت فشار روز افزون زندگی می‌کنند. زندگی برای فلسطینی‌ها در این مناطق با تهدیدات روز افزونی به دلیل اقدامات هدفمند اسرائیل در خراب کردن نواحی مسکونی، ساخت و سازهای بدون مجوز و غیر قانونی و محدود کردن بهره‌برداری‌های اقتصادی مواجه است.
در مقابل برای شهروندان اسرائیلی امکانات به طور کامل موجود است به گونه‌ای که برای هر شهروند اسرائیلی امکان دسترسی به آب چهار برابر شهروندان فلسطینی است و ساخت یک تونل جدا کننده توسط اسرائیل باعثسخت‌تر شدن شرایط زندگی برای فلسطینی‌ها شده است.

این اقدامات اسرائیل باعث شده تا اتحادیه اروپا با افزایش کمکها به فلسطینیها موافقت کند.در هر صورت مساله قابل توجه توافق نادر کشورهای عضو اتحادیه اروپا در تقابل با سیاستهای اسرائیل است. البته اسرائیل تاکنون از این اقدامات تحت عنوان اظهاراتی صرف و بدون تاثیرگذاری، یاد کرده است.