به گزارش مهر، مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق در گفتگو با شبکه العربیه بار دیگر با درخواست قانونی دولت منتخب عراق برای تحویل طارق الهاشمی معاون جلال طالبانی که متهم به حمایت از تروریسم است، مخالفت کرد و گفت : منطقه کردستان نمی تواند در خصوص تصمیم برای تحویل الهاشمی تکروی کند.

وی در تلاش برای توجیه مانع تراشی مسئولان کردستان عراق در خصوص محاکمه طارق الهاشمی به سبب طفره رفتن از تحویل معاون متهم طالبانی افزود: مسئله الهاشمی دارای پیامدهای قضایی و سیاسی است.

بارزانی دراظهاراتی تامل برانگیز گفت: من از بروز جنگ داخلی در عراق می ترسم.

وی اعلام کرد دخالتهای منطقه ای مانع تحقق شراکت سیاسی در عراق شده است. بارزانی به ماهیت این دخالتها اشاره نکرد.

رئیس منطقه کردستان عراق در خصوص موضوع برگزاری کنفرانس ملی با شرکت تمام رهبران سیاسی برای بررسی راههای حل بحران کنونی این کشور در عین حال اظهار داشت شکست کنفرانس ملی، فاجعه واقعی خواهد بود.

بارزانی با بیان اینکه کردها نقش بزرگی در ساخت عراق جدید داشته اند، اعلام کرد باید توافقی درباره آینده عراق به دست آید و ما تمام تلاشهای خود را برای حفظ عراق به کار خواهیم گرفت.

وی در عین حال نتوانست گرایشهای جدایی طلبانه خود را پنهان کند و در اظهاراتی تامل برانگیز گفت کردها حق تعیین سرنوشت دارند، من از تشکیل دولت کردستان البته بدون خشونت حمایت می کنم.

بارزانی افزود: کردها هرگز برای تشکیل دولت مستقل به خشونت روی نخواهند آورد.

رئیس منطقه کردستان عراق همچنین گفت اجرای ماده ۱۴۰ قانون اساسی اساس تشکیل دولت عراق بود.

بارزانی در خصوص اوضاع سوریه هم اظهار داشت: سیاست ما دخالت در امور داخلی سوریه نیست.

وی در عین حال از وضعیت کردهای ساکن در سوریه ابراز ناخرسندی کرد.

شایان ذکر است پس از آنکه دستگاه قضایی عراق حکم بازداشت طارق الهاشمی را به سبب حمایت از تروریسم صادر کرد، وی به منطقه کردستان عراق گریخت و با تکیه بر حمایتهای مقامات کردستان عراق، همچنان از تسلیم خود به دستگاه قضایی طفره می رود.