به گزارش پرس تی وی ، يک مقام امنيتي در بغداد که خواست نامش فاش نشود روز پنجشنبه (۲۹ دي، ۱۹ ژانويه) گفت، رياض العضض، معاون رئيس شوراي استاني بغداد، روز چهارشنبه به اتهام تامين مالي عناصر تروريستي بازداشت شد.

این منبع یادآور شد: " یک گروه شورشی اعتراف کرد که او کمک مالی در اختیار آن‌ها می‌گذارد و به آنان دستوراتی می‌دهد. "

العضض عضو حزب اسلامی عراقی وابسته به ائتلاف العراقیه است که طارق الهاشمی، معاون رئیس جمهوری این کشور نیز در آن عضویت دارد.

حزب اسلامی عراق خبر بازداشت این عضو خود را تائید کرد اما این اقدام را به عنوان " تشدید بی‌سابقه " محکوم کرد و آزادی العضض را خواستار شد.

جناح ائتلافی العراقیه به رهبری ایاد علاوی، در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۰ عراق با جناح ائتلافی دولت قانون به رهبری نوری المالکی، نخست وزیر این کشور رقابت تنگاتنگی داشت و در واکنش به بازداشت اخیر اعضا خود، حضور در پارلمان و کنگره تحریم کرد.

کابینه عراق روز سه‌شنبه از تحریم وزرای معترض انتقاد کرد و دستور داد که این وزرا تا زمانی که در جلسات کابینه شرکت نکنند حق حضور در وزارت‌خانه‌های متبوع خود را نخواهند داشت.

در همین حال، طارق الهاشمی که متهم به سرکردگی جوخه‌های مرگ است به منطقه خودمختار کردستان عراق گریخته است و مقامات محلی کرد تا کنون از درخواست بغداد برای تحویل وی چشم‌پوشی کرده‌اند.

بنبست سياسي عراق پس از گفتوگوي تلفني رجب طيب اردوغان، نخست وزير ترکيه با نوري المالکي و ابراز نگراني او از اوضاع سياسي عراق و درخواست براي پايان دادن به "قطببندي قومي و فرقهاي" در اين کشور به روابط بغداد و آنکارا نيز کشيده شده است.