به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، نمایندگان اتحادیه اروپا که روز گذشته در بروکسل گرد هم آمده بودند تا بار دیگر در خصوص تحریم نفتی ایران و همچنین تحریم بانک مرکزی کشور ایران به بحث و گفتوگو بنشینند، همانند گذشته نتوانستند در خصوص جزئیات تحریمهای برنامهریزی شده علیه نفت خام ایران به توافق برسند.

علیرغم شکست این گردهمایی، برخی از دولت‌های اروپایی همچنان امیدوارند تا بتوانند این تحریم‌ها را در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا که قرار است دوشنبه هفته آینده برگزار شود، نهایی کنند.

بر اساس این گزارش، اتحادیه اروپا به طور کلی موافقت کرده تا واردات نفت از ایران را به منظور اعمال فشار بیشتر به برنامه هسته‌ای این کشور، ممنوع کند اما نکته قابل توجه این نشست بروکسل اینجا بود که اعضای این اتحادیه در خصوص جزئیات این تحریم‌ها با یکدیگر دچار اختلاف شدند.

از موارد مورد اختلاف اعضای اتحادیه اروپا در تحمیل تحریم‌ها علیه ایران می‌توان به طول مدت مهلتی اشاره کرد که به کشورهای وابسته به نفت ایران داده شده که تا آن زمان قراردادهای نفتی که با ایران بسته‌اند را کامل کرده و پس از آن مدت دیگر هرگونه قرارداد نفتی با ایران را متوقف کنند.

در نشست روز گذشته بروکسل، دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا امیدوار بودند در خصوص اینکه به کشورهای وابسته به نفت ایران تا پایان ماه ژوئن سال جاری میلادی زمان داده شود تا قراردادهای خود با ایران را تکمیل کنند و از آن پس دیگر با ایران قطع رابطه تجاری کنند، توافق حاصل شود که با مخالفت برخی از اعضای این اتحادیه توافقی حاصل نیامد.

طبق این توافقنامه، دولت‌های اروپایی از انعقاد قرارداد جدید با ایران از زمانیکه تحریم‌ها علیه ایران تحمیل شود، منع می‌شوند اما می‌توانند قبل از آن فرا رسیدن آن زمان، نفت خامی را که قبلا با ایران قرارداد آن را بسته بودند خریداری کنند.

یکی از دیپلمات‌های اتحادیه اروپا در این خصوص اعلام کرد: امروز هیچ توافقی در این زمینه حاصل نیامد اما مطمئن هستیم که روز دوشنبه به توافقاتی دست پیدا خواهیم کرد. همه با این طرح موافق نیستند.

بر اساس این گزارش، در حالیکه برخی از کشورهای اتحادیه اروپا امیدوارند بتوانند هرچه سریعتر تحریم‌هایی را علیه نفت ایران تحمیل کنند اما در شرایطی که اروپا با بحران دو ساله بدهی دست و پنجه نرم می‌کند، کشورهایی چون یونان نگران هزینه‌های مالی خود هستند و موافق این تحریم‌ها نیستند زیرا آتن تا حد بسیار زیادی به فرآورده‌های نفتی ایران وابسته است.

اتحادیه اروپا پیش‌تر نیز تحریم‌هایی را بر ضد ایران وضع کرده بود که گروهی از اشخاص و شرکت‌های مرتبط با صنایع هسته‌ای و نظامی ایران را هدف قرار می‌داد.

برخی کشورها از جمله روسیه به شدت با اعمال تحریمهای یکجانبه علیه ایران مخالفت کردهاند. روسیه ضمن مخالفت با تحریم یکجانبه ایران، این اقدام را تلاش برای ایجاد آشوب در داخل ایران و تقویت نارضایتیهای داخلی دانسته است.